Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag24.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Mecka vinner Månadens Integrerat 2010

Publicerad: 9 Februari 2011, 08:57

Boråsbyrån Mecka vinner överlägset Månadens Integrerat under kategorins premiärår 2010. – Vi är väldigt stolta över det, säger Lasse Kampe, cd på Mecka.


Ämnen i artikeln:

MeckaMånadens KampanjMånadens kampanj 2010

Mecka vann två av årets fyra tävlingsomgångar i Månadens Integrerat under kategorins första år 2010. Ena gången med kampanjen ”Hjälp Anna välja” för Borås gymnasieskolor och andra gången med ”Cv-kampanjen”  för Högskolan i Borås. Det ger Mecka lite mer än dubbelt så många poäng som tvåorna på listan.

– Det känns fantastiskt. Vi är väldigt stolta. Det känns som en bekräftelse på att vi jobbar på rätt sätt, säger Lasse Kampe, cd.

Hur jobbar ni?
– Sedan tre fyra år tillbaka har vi medvetet börjat med arbetsmetoder för att lyfta kreativt. Vi har en öppen arbetsprocess som innebär att alla idéer ska ut på golvet i ett tidigt skede och det är allas skyldighet att påpeka sådant man inte fattar och sådant som inte håller.
– En annan grej är att vi har utvecklat arbetet med att göra en ordentlig kreativ brief innan varje uppdrag. Ju vassare och mer genomarbetad den är desto bättre blir slutresultatet.

För Månadens kampanjpubliken kommer ni från ingenstans och sopar hem en överlägsen seger i vår nya fin-kategori. Vilka är ni?
– Vi är 21 personer som jobbar hårt på att skapa en Mecka-kultur i hela ledet från strategi till kreativt utförande. Vi startade för åtta år sedan. Byrån har Borås som bas men kunder över hela Västsverige och även på andra håll i landet. Vi känner oss som en byrå i Sverige.

Mecka ägs till 85 procent av Lasse Kampe och vd Mats Alfredsson. Linda Andrén, projektledare, Calle Österberg, ad och Gabriella Myrén, copywriter äger 5 procent var. På kundlistan står bland andra IVT värmepumpar, leksaksaffären Leklust, Göteborgs universitet, Svenska hem. Kabelbolaget Nexans, Sängjätten, Knalleland, Riksbyggen och charkföretaget Allmans.

Ni vann en guldnyckel och var nominerade i 100-wattaren också. Varför lyckas ni så bra just nu?
– Jag tycker att vi varit bra i flera år. Nu får vi plötsligt en massa priser. Men vi har kunder som inte alltid har så stora budgetar. Då får man tänka till lite extra i medievalet så att man får ut så mycket som möjligt av pengarna.

Framför allt konceptet "Hjälp Anna välja" för gymnasieskolorna i Borås imponerade stort på juryn. I höstas startade det om med Justine i huvudrollen. Vad är framgången för det konceptet. Enligt Lasse Kampe spelar tiden och dramaturgin en stor roll.

– Det är en rätt svår pedagogisk uppgift att förklara skillnaderna mellan alla program. Hade vi gjort en 48-sidig broschyr med all info på en gång hade det inte funkat alls. Här blir det som att följa Annas resa samtidigt som man gör den själv. Det blir ett helt annat engagemang, säger Lasse Kampe.

– Vi gjorde en person i målgruppen till huvudperson och hjälte. Hon blir motorn i kampanjen. Sedan lyckas vi engagera målgruppen att själva sprida kampanjen. Det är en rätt svår målgrupp, niondeklassare. Det gäller att göra det på deras villkor.

Vad är viktigt när man gör integrerad reklam?
– Jag tror det handlar om att optimera varje medium utifrån dess förutsättningar. Det ska förstås finnas någon slags röd tråd, men det är inte lika viktigt att allt ser likadant ut. Det viktigaste är att få ut det gottaste ur varje medium.

Vad har du för tips till nästa års tävlande?
– Tips?... Nej det vet jag inte om jag har några.  Förutom att anställa riktigt bra medarbetare. Det handlar hela tiden om att utgå från målgruppen och anta deras perspektiv. Och ha en öppen process. Kan man få målgruppen att engagera sig i kampanjen är mycket vunnet.

Hur firar ni detta?
– VI firade med tårta idag.

Och till sist den klassiska kvällstidningsfrågan: Vad önskar du dig mest av allt just nu?
– Att Mecka fortsätter utvecklas i som vi gör nu. Det känns som vi är i början av en resa där vi har mycket kvar att göra.

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.