Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Mediaedge CIA förlorar SAS - riskerar att tappa Telia

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

Efter åtta år som SAS mediebyrå tappar nu Mediaedge CIA uppdraget. Skälet till att SAS väljer att inte arbeta vidare med CIA är att man inte tror att CIA kan förnya SAS uppdrag i Skandinavien. Samtidigt kommer Mediaedge CIA få slåss mot bland andra Mediacom för att behålla jättekunden Telia i en upphandling som ska vara klar före jul.


Mediebyrån Mediaedge CIA får en tuff höst. I fredags stod det klart att de förlorar SAS.- De var inte trovärdiga i att förnya SAS och saknade den förnyelse som vi eftersöker, säger Bjarke Juul Hansen som är ansvarig gör upphandlingen inom SAS.- Och på researchsidan har de inte tillräcklig kompetens.Johan Hedensiö, vd för Mediaedge CIA säger att det är för tidigt att uttala sig om vad förlusten av SAS kommer att innebära. Han tillbakavisar starkt att Mediaedge CIA skulle vara svaga på research.- Det är helt taget ur luften. Bara i Stockholm är vi sju personer på vårt medialab, som jobbar med research och planning.I dag arbetar Mediaedge CIA med SAS i Sverige och Norge medan OMD har uppdraget i Danmark. I upphandlingsfinalen, som nu står mellan OMD och Mediacom, står uppdraget för alla tre länderna på spel. I medieinvesteringar är uppdraget värt cirka 250 miljoner kronor.Efter förlusten av SAS kommer Mediaedge CIA tvingas att kämpa för att behålla ytterligare en jättekund. Det står klart sedan Telia, en av Sveriges största reklamköpare nu ser över sina byrårelationer.- Vi håller på och ser över våra avtal. Före jul ska vi vara klara med upphandlingen, säger Magnus Ernestam, e-brand director på Telia.Vilka som får vara med och slåss om Telia vill inte Magnus Ernestam berätta. Han bekräftar bara att Mediaedge:CIA är med i upphandlingen. Processen kringgärdas också av mycket hemlighetsmakeri. Enligt uppgifter till Resumé representeras Mediacom-sfären av Mediacom, som nyligen plockade hem det nordiska uppdraget för Nordea.- Jag kan inte kommentera det, säger Joachim Persson vd på Mediacom.Johan Hedensiö på Mediaedge CIA har inga kommentarer till Telias upphandling.Övriga byråer som kan vara aktuella är Initiative Universal, Mindshare, OMD och Zenith Media.Däremot borde Carat och Sandberg Starcom vara diskade eftersom de har konkurrerande kunder. Sandberg Starcom jobbar med Tele 2 och Carat med Vodafone. Upphandlingen gäller för Telia i Sverige.Henrik AxelssonTobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.