Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Mediebolag mot strömmen

Publicerad: 4 mars 2010, 15:33

Ni slog vinstrekord sista kvartalet när många andra mediebolag går på knäna? – Ja, det stämmer att vi har klarat krisen hyfsat. Men det är stor skillnad mellan våra olika verksamheter.


Ämnen i artikeln:

BisnodeBörs

truefalse

Johan Wall

Vad går bra och dåligt?
– Kredit- och riskhanteringsdelen har gått mycket bra. Samtidigt har marknadsföringstjänsterna haft det väldigt tufft.

Hur har ni parerat konjunkturen?
– Vi har inte behövt göra något stort sparpaket. Däremot har vi jobbat hårt med rationaliseringar. Bland annat har vi samlat all vår data i Tyskland på ett ställe. På så sätt har vi fått ner kostnaderna ganska mycket.

Du började hösten 2008. Hur känns marknadsläget nu?
– Första tiden var det väldigt mycket mörka rubriker. Nu ser vi snarare en stabiliserad efterfrågan.

Hur ska ni växa?
– Vårt mål är en lönsamhet på 15 procent och en tillväxt på 10 procent, samtidigt växer våra verksamheter med 5 procent per år, så vi räknar med flera förvärv. Trots att det var kris förra året genomförde vi fyra–fem köp.
– Vår tyngdpunkt är i dag i Sverige och Tyskland, men vi finns i 18 länder i Europa. Våra kommande förvärv kommer sanno­likt att ske utanför Norden.

Du har både Ratos och Bonnier som ägare. Hur funkar det?
– För mig som vd fungerar det väldigt bra. Bonnier bidrar med ett stort kontaktnät och Ratos har den industriella kunskapen och kraften att genomföra stora förvärv. I fjol köpte vi ett bolag i Tyskland för 40 miljoner euro och det mitt under krisen.

Bolagets börsnotering för drygt två år sedan misslyckades. Hur ser de planerna ut i dag?
– Det går att göra väldigt mycket med de nuvarande ägarna. Men om det blir några nya börsplaner är deras beslut.

Du var vd på Framfab när it-bubblan sprack. Hur ser du på den tiden i dag?
– Den tilltron som fanns för ny teknik och kommunikation är tillbaka. Däremot är den finansiella verkligheten helt annorlunda och det är nog lika bra det.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

BisnodeBörs

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.