Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Mediebolag på minussidan

Publicerad: 1 september 2010, 15:46

A-Com, Eniro och Metro har tagit mest stryk av finanskrisen bland de noterade nordiska medie­företagen. Mindre än en krona är kvar av varje satsad femma. Bara Intellecta och MTG slår OMX-index och ligger på plus, visar Resumés granskning.


Ämnen i artikeln:

MetroEniroA-ComBörs

truetrue2010-08-09T10:38

De nordiska mediebolagen har åkt bergochdalbana på börsen de senaste två åren. (Foto: Colourbox)

Försommaren 2008 knakade det betänkligt i det amerikanska bostadsbygget, illa grundat av Fedveteranen Alan Greenspan med låga räntor och slapp kontroll som bärande bjälkar. Men här hemma flödade rosévinet på citys uteserveringar.

De flesta anande nog vad som väntade, men såg inget skäl att gå först från bordet. Först efter Lehman­dagen den 15 september fick alla brått. Medie­företagen drabbades hårt när alla stängde plånböckerna och värst drabbades de med stort annonsberoende.

När eurokrisen nu hotar att rita konjunkturkurvans ”double dip” kan de nordiska mediebolagen möjligen trösta sig med att de har klarat sig bättre än många europeiska och amerikanska kolleger.

Resumé har jämfört kursutvecklingen justerad för aktieutdelningar och splittar i de noterade nordiska mediebolagen de senaste två åren. De annonsberoende och nischade får stryk, de tv-baserade och breda företagen klarade sig hyggligt.

Nationalekonomi styrs av tre komponenter: cykliska svängningar skapade av girighet och rädsla, externa chocker och interna misstag. Samma delar kan spåras även i medieföretagens bergochdalbana på börsen.

• Externa chocker som 11 september eller senast finansförlamningen hösten 2008 slår olika. Metro har normalt nytta av sin globala struktur eftersom ländernas olika konjunkturfaser tar ut varandra och stabiliserar. Finanskrisen slog globalt och hårt mot en koncern med annonser som enda intäkt. Aktiens resa mot frimärksklass påskyndades. Nu är koncernen inte mycket mer värd än vad Schibsted gav för 35 procent av Metro Sverige just 2008.
• Girighet kan förklara MTG:s sanslösa köp av bulgariska Nova TV för sex miljarder kronor. Efter lysande tv-affärer i Ryssland blev ledningen­ fartblind och ritade en nolla för mycket på checken. Samma sak kan vi efterkloka säga om Schibsteds köp av Trader Classified Media för lika mycket pengar.
• Interna misstag är det gott om i mediebranschen, men de blir snabbt plågsamt tydliga under de noterade bolagen kvartalslupp. A-Coms ­norska, och förresten många svenska, affärer gav väl inte förra ledningen pluspoäng. Det reser frågan om ­entreprenörsdrivna småkoncerner mår bra av att bo på börsen.

Eniro tävlar nu med skattestödda SAS om sämsta kursutvecklingen i Stockholm. Ett gammalt monopolbolag utan tydliga ägare med Teliapatriarken Lars Berg som allsmäktig ordförande har uppenbart underskattat takten i strukturomvandlingen från papper till nät.

Intellecta är det enda bolag som gett aktieägarna mer än statsränta de senaste två åren. Bolaget har tydliga ägare, stark ledning, bredd i produkterna och en klädsamt låg profil.

Veckan som gick

AP-fonden dumpar Eniro. En av Eniros största ägare, statliga Fjärde AP-fonden, har sålt nästan hela sitt innehav i sök­bolaget. Fonden har minskat från 4,1 procent av aktierna till bara 0,1 procent i maj, rapporterar DI.se.

Andra ägare som har hoppat av efter vårens turbulens är Tredje AP-fonden och fonden Manticore. Länsförsäkringar tror däremot på en vändning för bolaget och har ökat sitt ägande till 6,1 procent.

Nyemission i Mediaprovider
Mediaprovider, noterat på First North, har beslutat att genomföra en nyemission. Både befintliga aktieägare och allmänheten kommer att få möjlighet att teckna aktier i bolaget som både driver sajter och ger ut tidskrifter. Kursen för att vara med är satt till 1,95 kronor, vilket är en rabatt på 25 procent. Erbjudandet gäller max tre miljoner aktier, vilket gör att bolaget tillförs 5,85 miljoner kronor om emissionen går i hamn.

MQ in på börsen.
Klädkedjan MQ följer i Byggmax fotspår och planerar en introduktion på Stockholmsbörsen den 18 juni. Kursen kommer att hamna i ett intervall mellan 31 och 36 kronor. Totalt kommer värdet på kedjan att hamna på mellan 1,1 och 1,2 miljarder kronor. I prospektet inför noteringen framhålls kedjans reklam som en av framgångsfaktorerna:
”Det positiva genomslag som MQ:s marknadsföringskampanjer har framgår tydligt av den positiva utvecklingen i den studie av konsumenters bild av bolagets varumärke som Vizeum varje år genomför, i vilken MQ utmärker sig inom presentation, service, kvalitet och varumärken”, står att läsa i prospektet.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

MetroEniroA-ComBörs

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.