Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 18 maj 2010, 07:39
Återhämtningen på annonsmarknaden blir allt starkare.
Tv-marknaden är nu överhettad efter en ökning på 32 procent under april.
− Återhämtningen är fortsatt stabil. När vi kommit så här långt in på året är det också tydligt att det är ”riktiga” medieinvesteringar som kommer från ökad försäljning och inte sparpengar från att annonsörerna drog i handbromsen under 2009, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.
Men det är inte alla medier som kan dra nytta av mediebyråernas ökade reklamköp. DR, populärpress och storstadspressen fortsätter att backa.
Internet och sök går starkt. Men även tv har haft ett otroligt uppsving under våren.
–Den starka återhämtningen för tv är anmärkningsvärd eftersom den är betydligt starkare än i de övriga nordiska länderna, där tv fortfarande ligger i linje med nivån under 2009. Vi ser också att detta ytterligare förstärks i maj, då många kanaler inte bara är utsålda utan till och med översålda, säger Håkan Gustafsson, vd för Carat Norden i en kommentar.
Mediekategorier som ökar i april 2010:
Bio 76 procent
TV 32 procent
Kvällspress 27 procent
Radio 27 procent
Sök 24 procent
Internet 8 procent
Landsortspress 4 procent
Mediekategorier som minskar i april 2010:
Övrigt -42 procent
DR/Annonsblad -30 procent
Populärpress -7 procent
Utomhus/Trafikreklam -4 procent
Fackpress -1 procent
Storstadspress -1 procent
Tobias Rydergren