Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Mediebyråns nya giv – datadriven design

Publicerad: 17 September 2019, 09:41

Zlatko Corluka, Patrik Kvant och Ashley Stephenson.

Foto: Pressbild

Den nya byrån Jungle ska komplettera Howcoms erbjudande genom att jobba datadrivet med design. Byrån består till en början av Patrik Kvant, Zlatko Corluka & Ashley Stephenson.


Ämnen i artikeln:

HowCom

Medie- och affärsstrategibyrån Howcom väljer nu att starta den datadrivna designbyrån Jungle. Byrån består till att börja med av Patrik Kvant, som närmast kommer från business designbyrån itch där han hade en plats i ledningsgruppen och en roll som brand & communication director, Zlatko Corluka, som även han kommer från itch och en roll som UX-designer, samt Ashley Stephenson som bland annat är medgrundare till appen LASU.

Bakgrunden är att Howcom under de senaste åren börjat göra allt mer rekommenderingar för att nå konsumenten som inte gäller medieköp, utan snarare affärspåverkande lösningar som handlar om att gå in i själva upplevelsen mot slutkund.

– Samtidigt hade Howcom inte riktigt den erfarenhet och kompetens som kräv för att jobba designdrivet, så där kommer Jungle fungera som ett bra komplement till deras verksamhet. Vi ser att företag och organisationer nu börjar jobba allt mer tvärfunktionellt. Det innebär att ägandeskapet av kundinsikt och kunddata allt oftare finns hos marknadsavdelningen, vilket gör det väldigt passande att starta en byrå som Jungle, säger Patrik Kvant till Resumé.

LÄS MER: "OKQ8:s marknadschef till Howcom"

Vad innebär det att jobba datadrivet med design?
– Många företag och organisationer chansar fortfarande en hel del när det gäller affärsutveckling och det är ganska kostsamt. Många förpackar det i "innovation" istället för ren affärsutveckling för att kunna fail fast och experimentera. Vi på Jungle vill undvika det genom att använda validerade insikter och kunddata som utgångspunkt i designprocessen. Det innebär att vi kan vara väldigt mycket spetsigare i den lösning vi vill uppnå tillsammans med uppdragsgivaren. Därför kallar vi oss en datadriven designbyrå.

Jungle involverar alltid tre perspektiv i designprocessen: kundupplevelsen, möjligheterna i tekniken och affärsnytta.

– Nu har det varit mycket fokus på kundupplevelsen under en längre tid, men när man sedan kopplar på de tekniska möjligheterna i ett bolag uppstår det ofta begränsningar. Då tvingas man backa processen för att titta på de tekniska perspektiven, och därefter på vad som är affären i det. Vi försöker ta in de tre perspektiven på samma gång, samtidigt som vi grundar alla bitar i kundinsikt. Om andra säger "fail fast" vill vi vända på det och istället göra rätt fortare.

Howcom och Jungle sitter just nu tillsammans på Östermalm i Stockholm.

– Vi ser ett värde i att springa på varandra i vardagen, lära av varandra och ta del av varandras styrkor. Det tror vi inte att vi gör på bästa sätt i ett mötesrum utan det är en kultur man bygger tillsammans. Sedan får vi se hur länge Jungle sitter kvar, om det går väldigt bra kanske vi måste hitta nya större lokaler, säger Patrik Kvant.

LÄS MER: "Hon tar över Identity Works nya kreativa byrå"

– Vi är just nu tre killar, men det ser vi bara som starten. För oss handlar design om att få med så många olika perspektiv som möjligt och det kan vi inte när vi bara är tre killar som nästan tycker likadant. Vi är väl medvetna om att få in talanger som balanserar upp oss killar och minst lika viktigt att få in olika bakgrunder och kulturer. Därför jobbar vi med att balansera upp det, exempelvis kommer vi behöva expertis i form av frilans och samarbeten med andra byråer för att hitta bra lösningar i de olika segment och fokusområden som vi kommer jobba i, och inte minst när vi jobbar internationellt. Vi är öppna för många olika konstellationer, fortsätter han.

Patrik Kvant ser en stor fördel i att Jungle från start kan börja jobba med många av de kundrelationer som redan finns hos Howcom idag.

– Men vi kommer inte alltid jobba ihop bara för att vi är familj – det finns möjlighet för oss att ha egna kundrelationer också och jobba lite friare i det vi tycker är roligt för att bygga oss som team och företag.

Howcom jobbar idag bland annat med kunder som Viking Line, Skandia, OKQ8, Zmarta och ATG.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Ämnen i artikeln:

HowCom

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.