Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag03.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Medieinvesteringar i mobilen första gången större än i desktop

Publicerad: 24 April 2019, 08:41

Enligt nya siffror från IAB och PwC översteg de brittiska medieinvesteringarna i mobilen förra året de i desktop. Det är första gången som mobilen trumfar desktop.


Även om användarna sedan en tid tillbaka flyttat över till mobilen från desktop har annonspengarna, som brukligt vid skiften, sackat efter.

Nu visar dock nya siffror från IAB och PwC att de brittiska medieinvesteringarna i mobilen översteg investeringarna i desktopannonsering. Totalt rör det sig om investeringar på 13,4 miljarder pund.

IAB UK:s digitala chef Tim Elkington kallar skiftet för en milstolpe.

– Sedan vi 2009 började redovisa siffrorna var för sig har vi sett en ökning av investeringar från 38 miljoner pund till 6,88 miljarder pund 2018, berättar han för Marketing Week.

Precis som tidigare drivs tillväxten av allt tyngre investeringar i rörlig bild, ett område som nu utgör 51 procent av alla pengar som läggs på digital annonsering.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.