Nyheter
Medieinvesteringarna ökar under april – här är kanalerna som driver utvecklingen
Publicerad: 10 maj 2022, 12:00
Foto: naruedom
Medieinvesteringarna som förmedlas via Sveriges mediebyråers medlemmar, ökade med 23,9 procent i april, jämfört med samma period föregående år.
Investeringsnivån från Sveriges mediebyråer är den tredje högsta för april, sedan mätningarna påbörjades.
Kategorin utomhus- och trafikreklam ökade mest, och landade på en ökning med 53,7 procent. Totalt förmedlades under april över 1,4 miljarder kronor. Hittills i år, har de totala medieinvesteringarna ökat med 13,2 procent.
– Efter en tillfällig nedgång i mars, som delvis berodde på periodisering, är medieinvesteringarna tillbaka med full styrka i april. Kriget i Ukraina, hög inflation och ökande konsumentpriser verkar inte påverka annonsörerna – noteringen för april är den tredje högsta i Mediebyråbarometerns historia. Ackumulerat har medieinvesteringarna vuxit med 13,2 procent hittills i år och trots oroligheter i vår omvärld präglas mediemarknaden just nu av högt tryck och stark tillväxt. Det är tydligt att det fortsatt råder positiva tongångar i reklambranschen, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande för Sveriges mediebyråer.
Under våren har medieinvesteringarna fortsatt öka och bortsett från föregående månad, har inledningen av 2022 varit en stark period där flera mediekategorier har utvecklats positivt.
De mediekategorier som backade och uppvisade negativ tillväxt under april var dagspress kväll, DR/Annonsblad samt bio. Den mediekategori som backade mest under april, jämfört med samma månad föregående år, var dagspress kväll, med en negativ tillväxt om 23,4 procent. Ackumulerat, hittills i år, är även dagspress kväll den mediekategori som har haft det tuffast och totalt sett uppvisar mediekategorin en negativ tillväxt om 21,8 procent.
– Det var de breda massmedierna som stod för de största ökningarna under april; bara tv och utomhus/trafikreklam stod för 44 procent av de totala medieinvesteringarna under månaden. Den höga efterfrågan på massmedier gör att dessa kanaler mer eller mindre är slutsålda, och det är svårt för ad-hoc kampanjer att få utrymme som driver bred räckvidd. Med få undantag växte också övriga medier starkt i april. Radio slog all-time-high för en april-månad med en ökning om 24,5 procent. De digitala kanalerna växte med 16 procent, print med 10 procent och medieköpen i bio är nästan tillbaka på nivåerna som gällde före pandemin, säger Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå.
Mediebyråbarmotern
Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad, med start i augusti 2006, hur mycket pengar som investerats i medierna via medlemsföretagen. Statistiken tas fram av Kalin Setterberg, via de ekonomisystem som mediebyråerna använder, och håller mycket hög kvalitet. Medlemmarna i Sveriges Mediebyråer hanterar de flesta av Sveriges största annonsörer. Från och med oktober 2006 har fler mediebyråer tillkommit i rapporteringen.