Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Medieinvesteringarna står och stampar

Publicerad: 11 mars 2008, 08:37

Mediebyråernas reklamköp ökade med 3,5 procent i februari. Men hela ökningen kan förklaras med att det var skottår i år.


Även om mediemarknaden inte växte i februari finns det stora förändringar mellan de olika annonskanalerna. Landsortspressen växer med 18 procent medan tv tappar 3 procent.
– När tiderna blir oroliga förflyttas pengar från varumärkesannonsering till utbudsannonsering. Det tror jag är den största förklaringen, säger Johan Eidmann, vd på mediebyrån Bizkit.

Men i statistiken finns också en avvikare. Fackpressen får 27 procent mer annonspengar än ifjol. Det är en kanal som tidigare ofta får ta mest stryk när konjunkturen vänder nerår.

Kvällspressen har haft det tufft under flera månader, men bjuder i februari på ökade annonsintäkter från mediebyråerna.

– Det återstår att se om detta är en tillfällig uppgång i annonsvolymen för kvällspress, eller om det är ett trendbrott. Det är den första enskilda månaden sedan januari 2007 som kvällspress visar en tillväxt på den här nivån. Intressant att konstatera är också att veckopress/magasin visar på en nolltillväxt, eftersom kategorin haft en stadig tillväxt under hela 2007. Om det här är ett trendbrott får kommande siffror utvisa, säger Per Rosvall vd på Sveriges Mediebyråer.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.