Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 15 april 2008, 07:59
Det finns inga tecken på en avmattning av annonskonjunkturen hos mediebyråerna. Tvärtom ökade mediebyråerna sina köp med 4,5 procent under mars.
– Positivt är att vår statistik visar på en fortsatt tillväxt trots att det finns en viss oro kring konjunkturen. Även om vi har sett en viss tvekan under årets två första månader, så har investeringarna nu tagit fart på allvar, säger Per Rosvall, vd för Sveriges Mediebyråer.
Men det är inte alla medier som får ta del av de ökade investeringarna från mediebyråerna. TV, DR, internet och radio tillhör vinnarna och får runt 15 procent mer annonser än i mars förra året.
– Det är intressant att internet nu visar en tillväxt på 15 procent. Vi vet att jämförelsetalen för 2007 är höga och den utvecklingen i mars visar tydligt att internet stärker sin betydelse som mediekategori.
Värre är det för tidningarna. Morgonpressen i landsort backar med sex procent med i storstäderna är tappet hela 10 procent. Även kvällspress och veckopress backar med runt 10 procent.
Tobias Rydergren