Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Mediesnackisarna från nattens valrysare

Publicerad: 9 november 2016, 06:18

Flitigt citerade prognosmakare verkar ha varit fel ute i valet, "Hur flyttar man till Kanada" en klickbomb och Twitter valets vinnare bland sociala medier. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

TwitterHillary ClintonDonald Trump

HILLARY CLINTON STÄLLER IN SITT TAL
Demokraternas presidentkandidat Hillary Clinton har ställt in sitt tal, efter nattens valrysare. Det uppger CNN. Clintons kampanjordförande John Podesta säger enligt CNN: "Vi kommer inte att ha någonting mer att säga ikväll." Podesta sade även att Clinton inte erkänner sig besegrad. "Hon är inte klar ännu ... låt oss räkna rösterna och ta hem det här", sade han också. Senare på morgonen uppgav medier att Hillary Clinton ringt Donald Trump och erkänt sig besegrad.

Vid 08.30 uppgav nyhetsbyrån AP att Donald Trump blir USA:s näste president.

FLITIGT CITERADE PROGNOSMAKARE FEL UTE
När rösterna räknats i de flesta delstater ser det ut som att de flesta opinionsinstitut hamnat snett.

I New York Times sammanställning av opinionsundersökningar inför det amerikanska presidentvalet visade nio av tio en fördel för Hillary Clinton.  Endast IBD/TIPP prognosticerade med en Trump-seger, och då med en marginal på 2 procent. Det bör noteras att man kan vinna en majoritet av rösterna i valet, utan att faktiskt vinna valet. Om man vinner en majoritet av elektorsrösterna.

Marginalen med vilken opinionsinstituten, bland annat YouGov/Economist, ABC News/Washington Post, New York Times/CBS News, spådde att Hillary Clinton skulle vinna varierade mellan 2 och 6 procent.

Nate Silver och hans sajt FiveThirtyEight, som inte ingår i New York Times sammanstållning, har använts flitigt av både svenska och internationella medier i rapporteringen inför presidentvalet i USA. Hans prognoser vid valen 2008 och 2012 fick uppmärksamhet för att de låg nära det faktiska utfallet. Men i det här valet ser det ut som att Nate Silver har varit fel ute, vilket bland annat Dagens Nyheter uppmärksammar. Under valnatten tillskrev Nate Silver och FiveThirtyEight en vinstchans på 71,4 procent för Hillary Clinton.

"HUR FLYTTAR MAN TILL KANADA" EN KLICKBOMB
När det stod klart under valnatten att Donald Trump hade vunnit i flera viktiga delstater så exploderade antalet sökningar på Google efter termer som "emigrate" och "how to emigrate to Canada". Det skriver The Telegraph, som även uppger att frasen "end of the world" började öka i trafik. Kanadas hemsida för landets motsvarighet till Migrationsverket kraschade under valnatten till följd av ökad trafik, uppger flera medier. Business Insider har i en artikel beskrivit hur en artikel om hur man flyttar till Kanada var nattens största artikel på sajten. Hittills har den fått 6,5 miljoner visningar.

TWITTER VALETS VINNARE BLAND SOCIALA MEDIER
Under valnatten skickades 27 000 tweets om valet per minut på Twitter, enligt New York Times. Räknat från den första presidentdebatten i september fram till måndagen gjordes över en miljard valrelaterade inlägg på Twitter och det sociala nätverket dominerade över Snapchat, Youtube, Facebook och Instagram, enligt tidningen. "Trots sina brister och att produkten i sig är dålig så har det här valet visat att Twitter är vitalt", säger Ben Thompson grundaren av techsajten Stratechery.

PAPPERSTIDNINGARNAS FÖRSTADILEMMA
Det amerikanska presidentvalet avgörs efter svenska tidningars pressläggning, ett problem som uppmärksammades av bland annat Expressens chefredaktör Thomas Mattsson på Twitter.

FAKESAJTER JOBBADE ÖVERTID UNDER VALET
New York Times kartlade de bluffar, påhitt och falska nyheter som cirkulerade under presidentvalet. Tidningen uppmärksammar bland annat en felaktig tweet om en "riggad" röstningsmaskin i Philadelphia som fått 11 000 retweets.

Björn Wallenberg

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.