Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Mejerier rasar mot punkikonen

Publicerad: 25 maj 2009, 04:53

Den ålderstigne punkaren John Lydon har hamnat bråk igen. Den här gången med bönder från Nya Zealand. De ogillar hans nya reklam för brittiskt smör.


Annonsen som retar mejerinäringen i Nya Zealand.

John Lydon, som en gång lyssnade till Johnny Rotten, är reklamprofil för brittiska smörvarumärket Country Life.

I senaste kampanjen, gjord av Grey London, vill Country Life korrigera britternas uppfattning att smöret Anchor är ett lokalt varumärke. Annonsen är utformad som en tidningsartikel med den feta rubriken "Anchor's from New Zealand". Mitt i tidningssidan hoppar Lydon ut och hävdar "So?! I buy Country Life cos I think it tastes the best."

Den här gången har Lydon skapat riktiga rubriker jämförbara med vad han gjorde på 1970-talet. Mejeriindustrin i Nya Zealand stormar och kallar reklamen för underförstått protektionistisk. Företrädarna föreslår att Lydon borde använda delar av sitt arvode för att resa till Nya Zealand för att testa kvalitén på mejeriprodukterna.

Reklamen har även blivit anmäld till brittiska reklammyndigheten Advertising Standards Authority, ASA. En anmälare anser att den är rasistisk.

Lydon hävdade i höstas i en annan reklam att han föredrar smör från Country Life eftersom det är brittiskt. Sedan han blev smörtillverkarens reklamprofil har försäljningen ökat med 85 procent.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.