Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 20 maj 2008, 12:44
Det är inte bara svenska schlagerfantaster som håller tummarna för Charlotte Perrelli i semifinalen till Eurovision song contest. De svenska chipstillverkarna har också mycket att vinna på ett svenskt deltagande i finalen.
Om Charlotte Perrelli tar sig till final i Eurovision song contest säljs det mera chips. Foto: Mark Earthy
Det är mediebyrån Mindshare som har studerat Melodifestivalens största fans. De är väl utspridda i landet. De har fyllt 25 år men inte firat sitt 40-årskalas. De allra flesta är dessutom sambo och har barn.
De skiljer sig också åt mot medelsvensson på ett tydligt sätt. De äter mera snacks. Fyra av tio lägger mer än en 50-lapp i månaden på chips. Det är betydligt fler än vad som är genomsnittet bland svenskarna.
Som väntat är favoritmärkena Estrella (62 procent) och OLW (56 procent).
I kväll avgörs den första semifinalen. På torsdag är det dags för Charlotte Perrelli att tävla i semifinal nummer två och på lördag är det final.
Siffrorna kommer från varumärkesundersökningen 3D, som baseras 3 800 intervjuer i Sverige.
Tobias Rydergren