Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Meltwater köper analysföretag

Publicerad: 25 April 2018, 11:29

Media intelligence-bolaget Meltwater köper upp Sysomos som med sitt verktyg hjälper kunder analysera sociala medier och därefter engagera sina målgrupper i digitala kanaler.


Ämnen i artikeln:

Meltwater

Efter att förra månaden ha förvärvat DataSift köper Meltwater nu upp ytterligare ett företag som med hjälp av sin plattform analyserar sociala medieflöden för att stärka kundernas engagemang i sina målgrupper. Totalt har Meltwater nu köpt upp sju andra bolag de senaste 18 månaderna.

Uppköpet av Sysomos ser Meltwater som ett led i filosofin "Outside insight" där man genom extern data försöker ge företag olika insikter om dess verksamhet.

– Många företag som analyserar sociala medier tittar på de olika kanalerna separat, vilket begränsar insikterna som företag och varumärken kan få. Uppköpet av Sysomos gör att vi kan föra samman sociala medier och nyheter under ett och samma företag och ge data från sociala medier kontext, samtidigt som vi lägger till socialt engagemang till vår befintliga lösning, säger Jörn Lyseggen vd och grundare av Meltwater.

Meltwater har i dag omkring 1300 anställda på 50 kontor runtom i världen.

– För att förbättra sök- och analysupplevelsen i Sysomos-plattformen kommer vi att utnyttja AI och informationen från Meltwater. Detta ger våra kunder de sammanhang som behövs för att kunna få mer meningsfulla insikter om förtjänade och ägda medier, säger Peter Heffring, tidigare vd på Sysomos som nu blir ansvarig för Meltwaters social analytics-avdelning.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Meltwater

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.