Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Men Hallå...

Publicerad: 8 november 2007, 12:22

...Tomm Walter Larsen , vd för nya Oslobyrån Backup, som erbjuder sig att jobba gratis åt sina kunder. Jobba gratis, det låter som en Norgehistoria?


- Detta är fullt allvar och helt nytt. Såvitt jag vet har det inte gjorts i reklambranschen förut.Hur tänker ni?- Vi menar att alla stora och seriösa annonsörer behöver en backup och en alternativ idé. Alla byråer kan ha en dålig dag. Du kan ha fått en idé till en reklamfilm och så ska du använda tio miljoner för att lansera en produkt. Då kan du komma till oss och få en idé till. Och om du använder vår idé får du betala för den. Vi kan stå för hela produktionen som en traditionell byrå men vi vill inte ha kunderna. Vi vill lösa projekt.Så ni kommer inte att ha några fasta kunder?- I reklambranschen i Norge och Sverige så förväntar man sig att första gången du får en kund ska det bli en stamkund. Vi är mer som en restaurang där du kan beställa antingen bara förrätten eller hela sjurättersmiddagen. Räcker det för kunderna som kommer till er att säga er idé inte är bra för att inte behöva betala?- Helt riktigt.Du har kallat det här för v-stilen i reklambranschen. Är det här framtiden?- Ja, jag tror det. Det är ett nytt sätt att konkurrera på. Reklambranschen har varit beskyddad i förhållande till andra branscher så det är bra med ny konkurrens.Så ni är som Jan Boklöv?- Ja, halleluja han.Är det här något för svenska byråer att ta efter?- Jag tror att om vi gör succé är det många andra som kommer att ta efter men du måste också våga göra det. För vi riskerar ju att jobba en massa utan att få något för det. Men vi har hållit på länge alla tre här så statistiskt sett borde chanserna var ganska goda.Hur vanligt tror du det blir att kunden inte använder det som ni arbetar fram?- Om vi får 80 procent av uppdragen är det väldigt bra.Har ni fått någon respons från era konkurrenter?- Vi har fått några positiva reaktioner och några negativa. Ordföranden i reklambyråföreningen i Norge är självklart väldigt negativ och det är ju bra.Varför det?- Då blir det en massa skrivet om det här. Det är tydligt att vi gör något riktigt när reklambyråföreningen säger att vi gör något väldigt fel.Har ni fått någon respons från kundsidan?- Det har vi. Vi har fått ett konkret förslag redan och nu är klockan bara halv tio. Och det här är första officiella arbetsdagen.Fotnot: V-stilen uppfanns av backhopparen Jan Boklöv. Från början var han hånad men när han vann världscupen började han kopieras. I dag hoppar alla backhoppare med v-stil.

Henrik Axelsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.