Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Mentor lämnar TS

Publicerad: 18 Februari 2013, 07:26

Problemen fortsätter för Tidningsstatistik (TS). B2B-förlaget Mentor med sina 26 titlar lämnar nu mätningarna.


Ämnen i artikeln:

TidningsstatistikMentor

Förra veckan avslöjade Resumé att Bonniertidningarna DI och DN hoppar av TS. Sedan tidigare har även Aftonbladet lämnat mätningarna. Nu kommer ännu ett bakslag för Tidningsstatistik: Mentors samtliga 26 titlar försvinner.

I ett brev förklarar vd:n och koncernchefen Mikael Heinig beslutet.  

"Regelverket har år efter år byggts på och när den senaste regeländringen – den beträffande digitala tidningar – aviserades och genomfördes 2012 framstod det som uppenbart att TS som mätverktyg ej längre var i led med tiden".

Ett argument som de lyfter fram är att styrkeförhållandet mellan tidning och webb har förskjutits. Papperstidningen ses i dag som ett komplement till sajten, och inte tvärtom.  

"Med andra ord råder förhållandet digitalt plus print snarare än det gamla förhållandet print plus digitalt" skriver han.  

TS anklagar också för att gå utgivarnas intressen snarare än målgruppens, det vill säga annonsörernas.  

"Det är annonsörernas behov som skall styra TS regelverk och inte utgivarorganisationer med bytänkande från gammelmedia. Det är därför fel att tryckta mediers organisationer skall styra regelverket för köparna. Detta bör överlåtas till annonsörernas, reklambyråernas och förmedlarnas organisationer".

En tredje aspekt är att Tidningsstatisk anses vara för dyrt.  
"TS måste också se över sin prissättning ordentligt då en TS-revision för Mentor kostar över 0,5 Mkr" skriver Mikael Heinig.  

Samtidigt lämnar han ändå en lucka för att i eventuellt hoppa på mätningarna igen i framtiden.

"Mentor har under det senaste året fört konstruktiva samtal med TS ledning och det är vår förhoppning att TS ledning och styrelser nu återkommer med radikalt förändrade mätmetoder anpassade till köparnas behov och det nya medielanskapet med alla dess nya spännande plattformar".

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

TidningsstatistikMentor

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.