Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

MER fällde Mer

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

Marknadsetiska Rådet (MER) fäller Coca Colas Mer. Det är reklamfilmen där en kvinna vänsterprasslat med ett päron som hamnat under Mer:s lupp.


I reklamfilmen åker ett ungt par i ilfart till BB. Men den väntade nedkomsten av en bebis ersätts med den något oväntade nedkomsten av ett päron, följt av payoffen: "Vem kan motstå ett päron?" Därefter glider kameran förbi ett päron som sköter parets pool.Näringslivets Råd mot Könsdiskriminerande reklam anmälde reklamfilmen till Marknadsetiska Rådet.ERK har tidigare anfört att reklamen prövats av rådet för att se om reklamfilmen är könsdiskriminerande. Nu vill ERK att MER prövar filmen enligt artikel 1 i grundregler för reklam, enligt vilken reklam inte får vara stötande.MER koncentrerar sig i sin fällning på den känslosamma händelsen vilken barnafödsel är. De abrupta vändningarna gör att reklamen uppfattas som stötande, enligt rådet, som med flera kanslisvenska brasklappar konstaterar att det humoristiska i reklamfilmen inte uppvägs mot den speciella händelsen. Därmed strider filmen mot både Artikel 1 och 2 i Grundregler för reklam.

Andreas Johansson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.