Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Mer kunskap om miljö- och klimatbudskap efterfrågas – nu uppdaterar ICC koden

Publicerad: 22 mars 2022, 08:32

Ökade klimatintressen innebär utökade kommunikationsmöjligheter. Nu finns nya riktlinjer för hur man får göra det.

Foto: Pressbild/Helena Landstedt/TT

Ett ökat klimatintresse hos konsumenter, betyder en utökad möjlighet att kommunicera sitt miljöarbete. I dag släpper ICC uppdaterade riktlinjer för marknadsföring av miljö- och klimatarbete.


Ämnen i artikeln:

MarknadsföringMiljöHållbarhet

Det är inte självklart att hålla tungan rätt i mun när det ska kommuniceras om miljö- och klimatarbete. Därför uppdaterar ICC i dag de miljö- och klimatriktlinjer som sedan länge utgjort ett komplement till ICC:s regler för reklam och marknadskommunikation, ICC-koden.

– Det handlar om en svensk översättning av de riktlinjer som kom 2021. Många svenska medlemsföretag har tagit initiativ och varit med i utformningen av dem. Genom att presentera riktlinjerna i svensk översättning hoppas vi att de blir mer tillgängliga och kan användas som ett verktyg för svensk publik, säger Susanna Zeko, generalsekreterare på ICC Sverige.

LÄS MER: Det hållbara dilemmat: Enkelhet bryter mot lagen – komplexitet når inte fram

Förhoppningen är att det ska bli lättare att använda begrepp kopplade till miljö och klimat.  Grundkraven på marknadsföraren gäller dock fortfarande. Företagen måste styrka sina olika klimatpåståenden och får inte agera vilseledande. 

– Det blir tydligare men det är samma höga krav som ställs på kommunikatören. Dels gällande miljöpåståenden, dels råd i frågan om till exempel klimatrelaterade påståenden som klimatavtryck, klimatkompensation och klimatneutral. Men behandlar också påstående om cirkulär ekonomi, berättar Susanna Zeko.

Hon säger att riktlinjerna kring visionsmål, det vill säga mål som kommer att uppnås först på långt sikt, blir tydligare. Ett exempel är mål om att bli klimatpositiv, som kräver särskild noggrannhet i att beskriva för konsumenter om hur det ska uppnås och vad miljönyttan är.   Men då måste effekten av den miljönyttan att kommuniceras. Till exempel om det gäller trädplantering, när ett träd beräknas stå på platsen som företaget planterar det på.

– Jag tror att det är viktigt att kunskapen inte är koncentrerad till en person utan att företag tänker ganska brett, man tjänar på att inte inte begränsa kunskapen om hållbarhet. Företag skulle förmodligen vinna på att minska avståendet mellan ledning, kommunikationsavdelningar och hållbarhetsavdelningar och öka förståelsen för vad som är rätt att kommunicera och när. När man läser reglerna kanske man funderar på vad det betyder för mitt företag, och hur ser det ut för mig. Kanske kan reglerna till och med inspirera till att ett område utvecklas, säger generalsekreteraren.

I samarbete med Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråer (KOMM) kommer ICC att erbjuda en utbildningssatsning, ledd av advokatfirman MarLaw, för att ytterligare tillgängliggöra de nya riktlinjerna.

– Flera har hört av sig och vill ha företagsinterna utbildningar, det är tydligt tecken på att mer kunskap är efterfrågat, säger Susanna Zeko.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.