Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Mer Thorleifs och Bard i Guldägget

Publicerad: 12 mars 2009, 13:28

Efter vinterkräksjukan är tävlingsfebern här. På lördag är det final i Melodifestivalen. Och om knappt tre veckor vankas Guldägget för landets reklamskapare. Det är ju spännande såklart. Synd bara att den senare är mer förutsägbar än en amerikansk deckare.


Mattias Åkerberg

Jag är barnsligt förtjust i både Melodifestivalen och Guldägget – dock av olika anledningar. Melodifestivalen för dess folklighet och förmåga att samla över tre miljoner av oss kring lägerelden. Guldägget för att den samlar fantastiska lösningar som ger mitt reklamhjärta hamsterpuls. Men trots att många i reklamens green room hellre skulle slita sönder nagelbanden än att erkänna det så finns det flera gemensamma nämnare hos dessa tävlingar. Och en beklämmande, begränsande skillnad.

Låt oss börja med likheterna. Precis som Melodifestivalmusik är reklam kultur – den styr och den skapar. De är båda bedömningssporter – ingen kan riktigt förutsäga vad som slår. De skapar alster lika svåra att undvika som lätta att få på hjärnan. Och det står alltid en skugga – kalla den Pling, Bert eller G:son – bredvid ridån och dikterar villkoren. I vårt fall är det uppdragsgivaren. Men det är du och jag som står för showen, som får folk att skaka rumpa och refrängen att lyfta. Och det är så det ska vara. Guldägget ska ju ”inspirera och ge mod till en hel bransch” och få oss kommunikationsskapare att ”vilja anstränga sig ännu mer”. I det tror jag att tävlingen gör ett strålande jobb. Men fattas det inte någon – eller några?

För visst har Melodifestivalen någonting som Guld­ägget saknar. Jag tänker på bredden och de udda ytterligheterna. Sanningen att säga är ju vi som jobbar med reklam ganska lika – och det vi skapar riskerar därför att bli på samma sätt. Spänningen upphör ju när alla följer mallen med pliktskyldig tonartshöjning i sista refrängen. För att råda bot på likriktningen tror jag vi skulle behöva en Bard i ridhjälm, en skvätt Thorleifs och en skrällande opera-Malena som rör om ordentligt i den berömda grytan, och visar att bredare betyder mer spännande. Jag saknar folk som river alla bärande väggar för vad som är gångbart, äggvinnande – eller ens genomförbart!

Men talk is ju som vanligt cheap. Handling kostar. Och att bara konstatera räcker inte så långt. Därför tänker jag göra vad jag kan, och uppmanar även dig att dra ditt strå till en bredare och ännu bättre reklamfestival. Kanske redan nästa år. En festival där inte en femåring kan räkna ut vilka som plockar hem segern. Om en vecka blir det officiellt vilka som går direkt till finalen i Konserthuset den 2 april. Det skulle förvåna mig mycket om någon Bard, Thorleifs eller Malena finns med i det startfältet. I år.

Mattias Åkerberg
Copywriter på Valentin & Byhr och bloggare på Please copy me, www.pleasecopyme.blogg.se

Nina Malmström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.