Nyheter
Meter säljer programformat till Norge
Publicerad: 8 november 2007, 12:21
Svenska produktionsbolaget Meter Film & Television har sålt ett nyutvecklat programformat till TV-Norge. Mess-TV ska sändas sex timmar per dygn, sju dagar i veckan.
KJ
Karin Jansson
Mess-TV är ett nytt format, och den aktuella affären är den första med det formatet. Intresse finns dock från flera marknader, enligt vd:n Peter Ahlberg. Mess-TV är en "SMS-baserad chatshow" som har vissa förebilder ute i Europa. Programmet ska sändas efter ordinarie tablålagda program, under sex timmar samtliga dagar i veckan. Programmet leds av en ung programledare vars främsta uppgift är att kommentera, provocera och uppmana till trafik, enligt programutvecklaren Martin Åqvist på Meter Film & Television. Meningen är att tittarna, främst ungdomar mellan 15 och 24 år, ska SMS:a in till programmet. Tekniken tillåter 1400 inkommande SMS per timme.De som skickar in SMS får en anonym identitet som gör att de kan skicka SMS utan att uppge sitt telefonnummer. Det gör att SMS:andet kan fortsätta, tittarna emellan, efter programtidens slut. - Telekomoperatörerna är mycket glada, erkänner Martin Åqvist. Mycket i programmet baseras på sponsring, där priser lottas ut varje timme. Det som skiljer Mess-TV från andra, liknande format är att detta koncept bygger på 30-talet olika tjänster och tävlingar. - Norge får bli en testmarknad, säger Martin Åqvist. Vi har förberett det här systemet för nya generationens SMS. Det är som ett mekano, bara att bygga på.Programmet, som har sändningsstart den 7 oktober, produceras av Meters systerföretag Rubicon TV i Norge. Programledarna ska vara unga, i elevstadiet.- Det blir en bra skola, säger Martin Åqvist. I bakgrunden finns däremot luttrat folk.