Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Metro drar ifrån City

Publicerad: 18 september 2008, 16:12

City har tappat 40 000 läsare sedan tidningen blev tredagars. Samtidigt har Metro ökat med 60 000 läsare. Det visar Sifos Mediepuls. – Det är ingen rättvis jämförelse eftersom City är en ny produkt, säger vd Anders Kvarby. Vi har ökat räckvidden per distribuerat nummer.


Vd Anders Kvarby och chefredaktör Mikael Nestius Foto: Resumé

Sifos Mediepuls mäter räckvidden per vecka för de stora tidningarna. Under hela året har Metros oh Citys kurvor följts åt med ett mindre gap till Metros fördel. Men sedan slutet av augusti pekar kurvorna brant åt olika håll: City ner och Metro upp. Den 1 september blev City tredagars.

– Vi har låtit Sifo göra en ny mätning eftersom de säger att det inte är korrekt att använda Mediepuls siffror, säger Anders Kvarby. Jag kan inte ge exakta siffror innan jag är helt säker. Men de jämförelser vi gjort mellan veckorna före och efter övergången till tredagarsutgivning visar på ökad räckvidd per nummer.

Gapet förklaras därför av att City bara kommer ut tre dagar i veckan. Antalet ställ har minskats, men upplagan har i gengäld ökats i strategiskt belägna ställ.

– Det verkar som om vi lyckats med övergången till tredagars, säger Anders Kvarby.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.