Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Metro köper sportmagasin

Publicerad: 18 september 2008, 10:55

Publimetro Chile köper tidskriftsförlaget Editorial Previa för att nå annonsörerna i lyxsegmentet. Förlaget ger ut de små med glättiga magasinen El Grafico och Golf Digest på licens.


Tidskriftsaffären i Chile är ett sätt att bredda Metros annonsaffär. I dag köper Publimetro 40 procent av Editorial Previa SA, men har option på att köpa resterande 60 procent.

El Grafico ges ut i flera länder i Latinamerika samt på Kanarieöarna. Tidskriften startade som fotbollsmagasin men har breddat till andra sporter. Upplagan i Chile är cirka 10 000. Golf Digest är en chilensk edition av den internationella titeln ägd av Advance Publication i USA.

– Båda är lyxiga magasin med snabbt växande annonsintäkter, säger Metro Internationals vice vd Robert Patterson. Vi räknar med synergier både på försäljningssidan och kostnadssidan.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.