Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 18 september 2008, 10:55
Publimetro Chile köper tidskriftsförlaget Editorial Previa för att nå annonsörerna i lyxsegmentet. Förlaget ger ut de små med glättiga magasinen El Grafico och Golf Digest på licens.
Tidskriftsaffären i Chile är ett sätt att bredda Metros annonsaffär. I dag köper Publimetro 40 procent av Editorial Previa SA, men har option på att köpa resterande 60 procent.
El Grafico ges ut i flera länder i Latinamerika samt på Kanarieöarna. Tidskriften startade som fotbollsmagasin men har breddat till andra sporter. Upplagan i Chile är cirka 10 000. Golf Digest är en chilensk edition av den internationella titeln ägd av Advance Publication i USA.
– Båda är lyxiga magasin med snabbt växande annonsintäkter, säger Metro Internationals vice vd Robert Patterson. Vi räknar med synergier både på försäljningssidan och kostnadssidan.