Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Metro miljökampanjar tillsammans med Fortum

Publicerad: 11 december 2018, 12:27

Emil Björnius, initiativtagare World Recovery Week, Per-Oscar Hedman, presschef Fortum Sverige, Anneli Wikström, Head of Native Studios Metro Media House.

I en vecka i mars 2019 kommer Metro media house att helhjärtat ägna sig åt klimatfrågan. Kampanjen World recovery week görs i samarbete med Fortum.


Ämnen i artikeln:

FortumMetro

Klimatfrågan är vår tids viktigaste politiska fråga, och en fråga som alltfler varumärken börjar engagera sig i. I Sverige är det den viktigaste frågan för unga kvinnor, en av Metro media house huvudmålgrupper.

Därför väljer man att under en vecka i mars 2019 att helhjärtat ägna sig åt just klimatfrågan.

– Det är en satsning som ligger i tiden. Metro har redaktionellt skrivit om klimatet under hela 2018, men detta blir en ny och större take på det. Under den här veckan i mars kommer vi jobba brett över alla avdelningar på Metro Media House. Det blir massor av redaktionella teman med fokus på klimatet och vi kommer att ha en stor kampanjsajt där vi samlar annonsörer som vill vara med och lyfta klimatfrågan, säger Anneli Wikström, head of native studio på Metro media house.

Huvudpartner för kampanjen är Fortum.

– I klimatfrågan behöver vi agera tillsammans. Ska vi klara av att hejda temperaturökningen behöver vi genomföra de förändringar som snabbt ger störst effekt. Vi ser det som att det både handlar om att utveckla det som finns och att ta fram nya lösningar. Sverige är ett av få länder som sedan länge har ett närmast helt fossilfritt kraftsystem, i stor kontrast till stora delar av världen i övrigt. Mer än 80 procent av primärenergin globalt är fortfarande fossil, så en viktig utmaning är att lösa världens elproduktion. Men samtidigt måste vi även elektrifiera transportsektorn och industrin, ja samhället i stort. Vi behöver ta bort koldioxid ur atmosfären och hantera sopor och avfall bättre i alla led med målet att det allra mesta återvinns. Det är vi tillsammans som skapar en mer hållbar värld, säger Per-Oscar Hedman, presschef på Fortum Sverige.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

FortumMetro

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.