Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Metro överklagar upptaxering

Publicerad: 28 augusti 2008, 11:35

Metro fortsätter att yrka avdrag för sina distributionskostnader. Länsrätten höjde Metros reklamskatt med 85 miljoner, men i dag överklagar företaget. – Viktigast för oss är att inte bli betraktade som annonsblad, säger vd Andreas Ohlson.


Metros vd Andreas Ohlson.

Förra vintern utbröt öppen strid inom Metro om hur fräcka avdrag tidningen kunde göra.
Dåvarande vd Martin Gellerstedt tvekade inför upplägget att dra av distributionskostnaderna och fick stöd från Metro Internationals revisionskommitté, där Kinneviks vd Mia Brunell ingick.

Metro Internationals förre vd Pelle Törnberg vill sluta med ett fint bokslut och krävde att avdragen skulle göras.
Martin Gellerstedt ville inte sitta med hela skulden vid en revision och tvingade fram ett styrelsemöte om frågan. I styrelsen satt Pelle Törnbergs nära medarbetare Martin Alsander och Steve Nylund.

I praktiken skrev Gellerstedt under sin avskedsansökan och slutade sedan tvärt. Men Metro tvingades reservera pengar för en upptaxering.

Metro har dragit av distributionskostnader på omkring 600 miljoner kronor under de fem aktuella åren. Men dåvarande reklamskattesats på 11 procent har minst 65 miljoner undandragits beskattning.

Vidare har tidningen dragit av för stora belopp för grafisk framställning av annonser, anser skattemyndigheten. I gengäld kräver Metro att bli betraktad som allmän nyhetstidning och beskattad med 3 procent reklamskatt i stället för 8 procent som gäller annonsblad.

Tidningen upptaxerades i december 2007 med 85 miljoner och överklagade till länsrätten som slog fast skatteverkets beslut. I dag överklagar Metro till Kammarrätten.
– Vi står fast vid att vi har rätt att göra vissa avdrag för distribution, säger vd Andreas Ohlson.

I handlingarna hänvisar Metro till ett 20  år gammalt fall som gav ett utomhusföretag rätt att dra av för uppklistringen av affischer. Metro jämställer gratisutdelningen med affischklistringen. Såvitt känt finns inget tidningsföretag i landet som yrkar avdrag för distribution.
– Men det viktigaste för oss är att få bli betraktade som dagstidning, inte som ett annonsblad, framhåller Andreas Ohlson.
– Vi har garderat oss för worst case. Vi tog upptaxeringen som en kostnad i fjolårets bokslut. Skulle vi vinna är det bingo.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.