Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Metro tar Bonniers till konkurrensverket

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

På onsdagen anmälde Metro Bonnier till konkurrensverket i Stockholm. Anledningen: Bonnier pressar priserna på annonsmarknaden med sin gratissatsning City.


- Bonniers får Berlusconi att framstå som en fridsam person, säger Pelle Törnberg, vd i Metro International.- Nu lämnar vi in ett ärande till konkurrensmyndigheterna om att Bonniers missutnyttjar sin dominerande ställning.Gratistidningskriget på Stockholms gator får därmed en ny vändning hos konkurrensverket.- Man får inte, enligt EU:s konkurrensregler, lansera en produkt vars syfte är att skada konkurrenten samtidigt som man har en dominerande ställning på marknaden, säger Pelle Törnberg.Metro drev nyligen en konkurrenstvist i Köpenhamn. Där lanserade Berlingske gratistidningen Urban som en direkt konkurrent mot Metro, med underprissatta annonspaket och rabatter. Det danska konkurrensverket lutade sig mot EU:s regler och konstaterade att det inte var tillåtet för en så dominerande spelare. Berlingske hade drygt 40 procent av annonsmarknaden. Det danska konkurrensverket tvingade Berlingske att höja annonspriserna till Metros nivåer.- I Stockholm har Bonniers 65 procent av marknaden. Var det ett starkt fall i Danmark är det ett ännu starkare fall i Stockholm.- Citys annonspriser är en sjundedel av Metros priser. För att gå runt de måste de sälja alla tidningens sidor plus 25 procent. Och dessutom ta bort alla journalister på tidningen.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.