Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Metro: "Vi är illa ute"

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

Hela Metrokoncernens framtid riskeras av den nya gratistidningen Stockholm City och det är uppenbart att Metro nu är illa ute. Det omdömet ger Metro själva sin nya konkurrent Stockholm City i den anmälan som i fredags morse kom in till konkurrensverket.


Som Resumé tidigare berättat har Metro anmält sin nya konkurrent Stockholm City till konkurrensverket. I den anmälan som nu på förmiddagen blev offentlig ger Metro en bild av Stockholm City som en utomordentligt farlig konkurrent.Orsaken till Metros anmälan är Stockholm Citys annonspriser, som är betydligt lägre än Metros. Samtliga annonsformat jämförs i anmälan. Enligt Metro pendlar Stockholm Citys annonspriser mellan 15 och 30 procent av Metros priser. En solklar prisdumpning, enligt Metro. Metro har också själva beräknat Stockholm Citys kostnader till 800 000 kronor om dagen, något som inte på långa vägar täcks med dagens annonspriser. Metro klagar också på de annonssamarbeten som sker med DN och Expressen. Enligt Metro så erbjuder DN och Expressens annonssäljare gratis annonser i Stockholm City om de tecknar sig för annonser i DN eller Expressen.I anmälan skriver Metro vidare: "För Metro finns det ingen möjlighet att under en längre tid matcha Stockholm Citys priser. Om Metro gör det, skulle företaget snart få stora ekonomiska problem och riskera att utträda från Storstockholmsmarknaden."Stockholmseditionen är Metros flaggskepp. Om den skulle läggas ner skulle detta få konsekvenser för Metrokoncernens verksamhet i alla länder där det finns eller planeras Metrotidningar, skriver Metro. Metro skriver också att det är "uppenbart att Metro nu är illa ute och att Metro skulle lida allvarlig och oreparabel skada" om inte Bonnier tvingas höja sina annonspriser.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.