Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 5 oktober 2010, 06:38
Vanity Fairs kontroversielle mediekolumnist Michael Wolff får ny plattform. Nu blir han redaktionell ansvarig för Adweek Media Group.
Michael Wolff.
I vintras sålde undersökningsföretaget Nielsen sin tidningsdel där The Hollywood Reporter, Billboard, Adweek, Brandweek, Mediaweek, The Clio Awards, Backstage och Film Journal International.
Köpare var riskkapitalister och medieveteraner från bland anat Condé Nast som samlats under bolagsnamnet e5.
Snabbt byttes redaktören på Hollywood Reporter ut mot Janice Min från US Weekly.
Nu har e5 tillsatt Michael Wolff som redaktionell ansvarig för Adweek Media Group där Adweek, Brandweek och Mediaweek ingår.
Wolff har gjort sig känd för sin aggressiva attityd vilket han inte förnekar själv.
– Det är ett naturligt tillstånd för mediemänniskor, säger han till New York Times.
Han tycker det är intressant att e5 har valt en person som inte är diplomatisk till rollen som redaktionell ansvarig. E5s vd Richard Beckman gillar Wolffs stil.
– Om du vill göra omelett måste du knäcka några ägg.
Wolffs senaste kontrovers är med Rupert Murdoch. För tre år sedan gav han ut Murdochs biografi The Man Who Owns the News.
I och med det nya jobbet slutar Wolff att skriva sina mediekolumner för Vanity Fair. Däremot fortsätter han att skriva artiklar för tidningen.