Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Michaela Hamilton: "Vi har aldrig velat vara Skam"

Publicerad: 29 mars 2019, 15:20

Michaela Hamilton är seniorkonsult på Borg & Owilli.

Michaela Hamilton på Borg & Owilli är en av dem som ligger bakom manuset till den uppmärksammade ungdomsserien "Eagles" på SVT Play. För Resumé berättar hon om utmaningen med att skapa autentiska karaktärer, om det varma gensvaret från publiken och om jämförelserna med norska succéserien "Skam".


I tv-serien "Eagles", som hade premiär på SVT Play tidigare i mars, skildras fyra ungdomars vardag med småstaden Oskarshamn som kuliss. I centrum står influencern Felicia Kroon, spelad av Alva Bratt, och hennes bror hockeytalangen Elias, spelad av Edvard Olsson. Felicia och Elias är barn till den före detta NHL-stjärnan Mats Kroon, och går igenom en inte helt okomplicerad flytt från Boston till pappans hemstad där de rådande hierarkierna i både skola och hockeylag ställs på ända i och med syskonens ankomst.

Serien, som i första hand riktar sig mot ungdomar, har enligt SVT fått stor spridning och engagemang – även i en äldre publik. Jämförelserna med norska succéserien “Skam” är vid en googling många, men inspirationen kommer snarare från amerikanska ungdomsserier, en genre som serieskaparen Stefan Lindén alltid haft en förkärlek för.

Manusets skrevs av en trio där ett i kommunikationsbranschen välkänt namn tar plats. Michaela Hamilton har en bakgrund på Hannah Widells och Amanda Schulmans bolag Perfect Day, men lämnade för cirka ett år sedan för en roll som seniorkonsult hos Borg & Owilli. I influencer-världen är hon bland annat känd för podden “Forni & Hamilton” som hon gör tillsammans med Michaela Forni och sina krönikor i Veckorevyn.

– Jag har pluggat manus, men det här är det första som blivit verklighet, säger hon till Resumé.

– Men utifrån vad jag har förstått var vi väldigt fria i vårt arbete i jämförelse med hur det brukar vara för manusförfattare. Vi fick vara med och forma karaktärerna och vara med och ta ut historien i sin helhet. Det var väldigt tacksamt, det blev mycket lättare att skriva när vi fick möjlighet att ta med mycket av oss själva i arbetet. Det var inte så mycket som var förutbestämt, fortsätter hon.

Att handlingen förlades till Oskarshamn blev naturligt då det är Stefan Lindéns hemstad, där ishockeyn dessutom är en stor del av kulturen.

– Alla samlas kring ishockeyn i Oskarshamn, därför var det enkelt att välja ut det som ett tema för serien. Inom det svenska föreningslivet är ishockeyn tillsammans med kören det som är absolut störst, och det är tråkigt att det tidigare inte har fått så mycket plats i svensk film och svenska serier. Därför känns det väldigt spännande att få porträttera den biten. Att vi gjorde Felicia till en influencer handlar om vår ambition att hela tiden skildra vår samtid, och idag lever ju influencervärlden något otroligt vedertaget i många ungas vardag. Därför kändes även det som ett naturligt val, beskriver Michaela Hamilton.

Jämförelsen med “Skam” har hon inte mycket till övers för.

– Vi har aldrig velat vara Skam. För oss känns det som en helt annan typ av ungdomsserie. Stefan Lindén har ju dessutom burit på den här idén sedan sin gymnasietid, och han är född 88 så det var ju långt innan Skam kom till. Men det klart att vi manusförfattare hade med oss perspektiv och tankar från de serier vi har sett och tyckt om sedan tidigare. Men Skam har inte varit en större inspirationskälla än någon annan serie.

För att försäkra sig om att skildra karaktärerna och deras liv på ett så autentiskt sätt som möjligt lades stor möda ned på research, berättar Michaela Hamilton. Bland annat intervjuade man uppåt 200 ungdomar från olika svenska småstäder.

– Det krävs att man är ödmjuk när man porträtterar någonting som inte är ens egen värld. Vi ville få till en sådan korrekt bild som möjligt av hur ungdomarna pratar, ägnar sig åt och bryr sig om, och förlitade oss på research som en stor del av arbetet. Dessutom fick vi stor hjälp av folket i Oskarshamns kommun, där många ville vara med och bidra.

Hon beskriver hur hon tillsammans med de två andra manusförfattarna Fanny Ekstrand och Anton Nyberg, serieskaparen Stefan Lindén och regissören Amanda Adolfsson samlades i ett så kallat “writers room”, vilket fick stor betydelse för seriens tillblivelse.

– Det resulterade i fantastiska grejer. Framför allt skapades en väldigt stark “bonding” mellan oss där vi delade med oss av de erfarenheter som har färgat oss under vår uppväxt, och tillsammans hittade bitar i våra egna liv som vi kunde spegla i serien. Den typ av närhet vi fick till visade sig väldigt tacksam när vi skulle skriva, för det gav oss en övergripande samsyn över vad vi ville skapa. Det blev inte så mycket slitningar, säger hon.

Hur har du upplevt gensvaret på “Eagles”?
– Helt ärligt har jag fått minst 25 direktmeddelanden varje dag sedan det första avsnittet släpptes – och det är ju bara jag. Jag vet att våra fantastiska skådespelare drunknar i samma typ av respons. Tyvärr är man som manusförfattare lite för nära projektet för att kunna höra diskussionerna utanför, men vad jag har förstått så pratas det mycket om serien i olika grupper och dessutom bland folk i olika åldrar. Det tycker jag känns fantastiskt. Det är klart att vi är medvetna om att vi har skrivit en ungdomsserie, men vad vi har märkt är att äldre kan titta på serien på ett sentimentalt sätt och påminnas om sin egen ungdom. Det är så viktigt att få till den där igenkänningen för att det ska bli bra.

Vad är framgångskonceptet tror du?
– Dels tror jag det handlar om att en stor del av den svenska befolkningen faktiskt bor i småstäder, men det skrivs inte så mycket om dem. Det skapar möjlighet till igenkänning för väldigt många. Sedan tror jag det är en fördel att vi berättar något som alla på ett eller annat vis kan känna igen sig i och relatera i. Vi har ansträngt oss mycket för att skapa rörande scener och för att hitta en beröringspunkt i varje karaktär. Även om det är en karaktär som beter sig elakt så kan man som tittare förstå den personens osäkerhet, och liknande. Sådant där som finns i oss alla, som är mänskligt.

– Sedan kan vi ju bara hoppas att det faktiskt blir mänskligt, det är det ju publiken som avgör. Men jag tror att en jättestor del av det mänskliga kommer från våra skådespelare. Jag är otroligt imponerad av dem, de har verkligen gjort ett fantastiskt jobb med manuset. Näst intill alla är nya som skådisar, men jag vet att de kommer lyckas framöver. De har gjort den här serien bättre än vad vi kunnat önska.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.