Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Microsofts vd försvarar multimiljon-kontrakt med amerikanska militären

Publicerad: 26 februari 2019, 06:47

Microsofts vd Satya Nadella.

Foto: Flickr

Microsofts vd Satya Nadella försvarar beslutet att leverera AR-enheter till amerikanska militären, Oscarsgalan ökar tittningen och stjärnregissören Spike Jonze regisserar cannabis-reklam. Det är några av rubrikerna i Morgonsvepet.


I en intervju med CNN Business försvarar Microsofts vd Satya Nadella bolagets multmiljondollar-kontrakt med det amerikanska försvarsdepartementet. Kontraktet, som är värt 479 miljoner dollar, går ut på att Microsoft ska leverera nära på 100 000 av bolagets argumentet reality-headsets Holo Lens till den amerikanska militären.

Det har väckt reaktioner bland Microsofts medarbetare, varav en grupp på 50 stycken under fredagen gick ut i ett öppet brev och krävde att deras arbetsgivare skulle dra sig ur kontraktet, som Microsoft vann över konkurrenter såsom Magic Leap i november förra året.

I brevet argumenterar medarbetarna för att Microsoft har passerat gränsen mot vapentillverkning genom att gå med på att leverera AR-enheterna till militären, och att ”avsikten att göra skada” inte är en acceptabel användning av Microsofts teknologi.

I intervjun med CNN säger Satya Nadella:

”Vi har tagit ett principiellt beslut om att vi inte kommer att undanhålla teknologi från institutioner som är valda inom demokratier för att skydda den frihet vi åtnjuter”.

Oscarsgalan ökar tittningen

2019 års upplaga av Oscarsgalan lyckades förbättra tittarsiffran efter förra årets bottennotering. Enligt ny data från mätinstitutet Nielsen lockade amerikanska ABC:s sändning av galan natten till måndag svensk tid i genomsnitt 29,6 miljoner tittare med en rating på 16,4 procent. Det motsvarar en ökning på 12 respektive 10 procent i jämförelse med förra årets siffror. Det skriver Adage.

Trots att tittandet ökade i jämförelse med förra året ligger Oscarsgalan på historiskt låga tittarsiffror. Faktum är att det här årets gala innebar att sändningen för andra gången i modern tv-historia lockade under 30 miljoner tittare.

Stjärnregissören Spike Jonze gör cannabis-reklam

Det Los Angeles-baserade läkemedelsbolaget Medmen har lyckats få den berömda regissören Spike Jonze, som bland annat stod för regin i ”I huvudet på John Malkovich”, att regissera deras senaste reklamfilm.

I filmen skildras cannabis-plantans historia och Medmens vision om hur legaliserad och kontrollerat cannabis-bruk bidrar till en hälsosammare och lyckligare värld. Medverkar i reklamfilmen gör även Greys Anatomy-skådisen Jesse Williams. Se filmen här.

The Drum skriver att en stor del av reklamfilmens skådisar, samt medarbetarna bakom, har en personlig relation till cannabis. Det handlar bland annat om veteraner från den amerikanska militären som använder cannabis för att behandla sin posttraumatiska stress samt personer som jobbar inom den växande lagliga cannabis-industrin.

Spike Jonze har inom reklamvärlden tidigare bland annat uppmärksammats för sin prisvinnande reklamfilm för doften Kenzo World.

Få amerikaner använder bank-appar

Enligt ny data från mjukvarubolaget Clarabridge som Adweek rapporterar om, är det färre amerikaner än väntat som använder appar för att göra betalningar.

64 procent i undersökningen uppger att de har laddat ned sin banks mobilapp, men endast 37 procent har gjort en betalning via en bankapp under de senaste sex månaderna. Samtidigt uppger endast 29 procent att de använder digitala plånböcker såsom Apple Pay eller Transferwise.

– Vi tror att det finns en enorm möjlighet för tillväxt inom industrin genom att skapa effektiva och enkla digitala kundupplevelser inom bankernas system och affärsprocesser, säger Mark Bishof, vd på Clarabridge, till Adweek.

Paypal är enligt undersökningen amerikanska konsumenters favorittjänst för att hantera betalningar.

Mozilla testar annonsfri användarupplevelse genom Scroll

Nyhetstjänsten Scroll har gått samman med Mozilla för att utforska möjligheterna till alternativa finanseringsmöjligheter och en annonsfri användarupplevelse. Det skriver The Drum.

Enligt ett blogginlägg från Scroll inleddes samtal med Mozilla sent under förra året, då båda aktörerna ”kämpar med det vanliga problemet med hur man bygger ett internet som sätter användarna först, utan att kompromissa med finansieringen av den journalistik som är avgörande för vår demokrati”.

Sedan tidigare finns publicister som USA Today, Buzzfeed och Vox representerade på Scrolls annonsfria plattform.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.