söndag28 maj

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Mikael Schreij lämnar A-Com

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

A-Com:s vice vd, Mikael Schreij, lämnar A-com. Han kommer istället att jobba med sport, sitta i styrelser och starta en egen byrå. Mikael Schreij anser också att reklambranschen i mycket hög utsträckning saknar duktiga affärsmän.


TR

Tobias Rydergren


- Jag är en industriell person som vill jobba mot marknaden och kunder, där affärerna görs. Sedan jag började på A-Com för 13 månader sedan har fokus varit helt finansiellt. Jag ser det som svårt att jobba från ett huvudkontor på en central position om jag ska ha riktigt skojigt.Mikael Schreij har tidigare startat och drivit de olika Vendatorbolagen, bland annat Vendator Institutet som jobbar med utbildning. När han nu lämnar A-Com kommer han att jobba med styrelseuppdrag, medie- och marknadsföringsfrågor vid sportevent, samt starta en egen byrå.- Det blir ett konsultbolag. Tänk dig McKinsey. Det kommer att bli på samma nivå fast helt inriktat på sales management och sales efficiency.Startar du själv eller inom A-Com?- Jag startar alltid själv. Inga delägare, alltid ensam.Och då avgår du nu som vice vd för ett företag vars affärsidé går ut på att deläga nystartade företag.- Man måste prova något nytt. Det har varit intressant att få inblick i reklambyråvärlden. Jag kommer också att fortsätta ha kontakt med reklambyråer, skriv gärna det.Vad gör du för analys av reklambranschen?- Det finns många duktiga kreatörer i branschen, men duktiga affärsmän är en bristvara. Just nu är det bara de som kan få företagen att överleva, eller så kan man ju sitta och vänta på att mamma i USA eller A-Com pumpar in mer pengar.- Men skulle man ta bort de pengarna så faller ju många bolag, både de med svenska ägare och amerikanska.Varför lyckas man inte locka tillräckligt många affärsmän?- Jag tror att tröskeln för att komma in i reklambyråvärlden är låg. Selektering och granskning av vilka som ska bli partners och få chefsjobb på reklambyråer är inte lika tuff som i näringslivet i övrigt.- Nio av tio reklambyråer startas av kreatörer, vilket är bra, men det innebär också att den grundläggande kunskapen om affärer saknas hos grundarna. Det är därför viktigt att du på varje byrå har en person som är starkt kommersiellt driven. Det behöver man ju inte vara en Einstein för att säga, men sedan ska det ju göras också.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev