Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Mikael Ståhl

Publicerad: 11 maj 2009, 14:56

Reklambyrån Red Cell i Helsingborg vänder på begreppen. De har skrivit en brief till annonsörer som ska pitcha på att bli kund till byrån.


Mikael Ståhl, byråledare på Red Cell i Helsingborg

– Det är annonspaketet Hela Skåne som har en reklamtävling, där de bästa annonserna tävlar om ett medieutrymme värt 500 000 kronor, säger Mikael Ståhl byråchef på Red Cell.

Hur kom ni på idén?
– Det var en av byråns copywriters som kom på den i bilen på väg hem. Vi kollade att det var okej med Hela Skåne och nu kör vi. Det blir en tävling i tävlingen.

Hur ska ni få tag på annonsörerna?
– Vi körde annonser i Sydsvenskan och Skånska Dagbladet i helgen. Nu efter lunch har vi dragit iväg ett mejlutskick till runt 140 skånska företag.

Vad har ni för krav i briefen?
– Hela Skåne har ett krav om att annonsören inte ska ha annonserat i paketet tidigare. Vi förbehåller oss rätten att gå vidare med de annonsörerna som har rätt förutsättningar, så att vi kan komma fram med en klok idé?

Vad händer med prispengarna om ni vinner?
– De går oavkortat till uppdragsgivaren.

Så marknadschefen kan ta dem och gå tillbaka till sin gamla byrå?
– Ja. Det kan bli så jävligt.

Men det är inte planen misstänker jag?
– Nej, vi hoppas att komma i närkamp med några företag som vi sedan kan göra mer för.

Hur lång tid har annonsörerna på sig?
– Det brinner i knutarna. På fredag måste vi ha svar på briefen. Första juni ska Hela Skåne ha vårt bidrag. Då har vi 14 dagar och nätter på oss att jobba.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.