Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Miljonförlust för Volontaire

Publicerad: 21 Augusti 2019, 10:50

Jenny Hagblom, vd på Volontaire.

Foto: Pressbild

2018 uppvisade Volontaire en minskad omsättning och över två miljoner i förlust. Men vd Jenny Hagblom säger att byrån redan vänt den negativa utvecklingen, vilket ska visa sig i årets resultat.


Ämnen i artikeln:

VolontaireJenny Hagblom

Reklambyrån Volontaire minskade omsättningen under 2018, från 29 miljoner kronor föregående år för att landa på 26 miljoner. Förlusten uppgår till -2,4 miljoner kronor, vilket är på ungefär samma nivå som 2017.

Byråintäkten landar på 18,4 miljoner kronor och rörelsemarginalen hamnar på -13 procent.

Jenny Hagblom, vd på Volontaire, säger i ett mail till Resumé att den haltande tillväxten till stor del beror på faktorer utanför Volontaires kontroll.

– Vi har redan vänt utvecklingen, vilket också kommer att visa sig i årets resultat. Volontaire startade för 10 år sedan mitt under en brinnande lågkonjunktur och i en tid där branschen var i stark förändring. Sedan dess har vi jobbat metodiskt för att identifiera och möta nya utmaningar. Kriser skapar nya möjligheter som vi även denna gång kommer att utnyttja. Mer om det inom kort.

I övrigt beskriver hon Volontaires 2018 som ett "på många sätt ovanligt år i relation till 10 årserfarenhet":

– I princip allt var onormalt. Samhället, politiken, kundernas situation med omorganisationer, budgetar som drogs in och beslut som sköts upp, klimatfrågan - till och med sommaren var annorlunda. Vi är en byrå som jobbar med många kunder inom samhällssfären och som i hög utsträckning påverkades av regeringskrisen och rädslan för lågkonjunktur.

Vilka förändringar i branschen påverkar er som byrå mest just nu?
– En fortsatt glidning i branschen där framförallt inhousebyråernas ökade professionalism har spelat stor roll. De har utvecklats till konkurrenskraftiga spelare som fått ta över en hel del av de traditionella byråernas business. Hållbarhets- och klimatfrågan såklart. Den är inte längre en nischfråga utan genomsyrar i princip allt.

LÄS MER: "Volontaire rekryterar en hel arbetsgrupp"

– Alla briljanta kvinnliga medarbetare och ledare som äntligen får ta plats. Det främjar inte bara jobben utan förbättrar företagsklimatet, och ger plats för nya perspektiv. ”After-shave-businessen” på Riche gubbar emellan börjar sina. Det känns hoppfullt och energigivande, fortsätter hon.

Jenny Hagblom lyfter även fram digitaliseringens effekter på allt, inte minst uppkomsten av nya affärsmodeller.

– Nya disruptiva spelare förändrar hela branscher. Det är på det sättet förvånande hur lite det återspeglas i kommunikationsbranschen. Många möjligheter till affär har runnit oss som bransch ur händerna och det är dags för oss att göra upp med det.

FAKTA // Siffror
Oms: 26 mkr (29 mkr)
Byråintäkt: 18,4 mkr
Rörelseres: -2,4 mkr (-2,5 mkr)
Rörelsemarginal: -13%
Anställda: 22

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Ämnen i artikeln:

VolontaireJenny Hagblom

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.