Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Min aspiration är att vara bäst på det jag gör"

Publicerad: 1 april 2008, 15:24

Den 28 maj utser Resumé de 499 bästa & mäktigaste i medie- och marknadskommunikationsbranschen. Varje dag intervjuas en av de nominerade. I dag är det Zophiah Hansson, som är ansvarig för mediebyrån Bizkits ungdomsenhet Bizkit Patrol.


Zophiah Hansson.

Hur har din första tid varit på Bizkit Patrol?
– Det har varit extremt intressant och lärorikt. Jag har för första gången fått tid till att ägna mig åt den research jag har velat göra, utan att andra saker har fått lida. Jag har fått utveckla det jag har kunnat sedan tidigare och även hittat nya idéer för framtiden.

Vad är du mest nöjd med?
– Det roligaste har nog varit kundernas extremt positiva respons. Att alla verkligen säger att det här är vad som kommer göra skillnad vilka mediebyråer som kommer att växa med det nya medie- och kommunikationsklimatet och vilka byråer som kommer att förlora marknadsandelar. Det har varit jätteroligt att få den responsen.

Du har tidigare sagt att du var frustrerad över mediebyråernas oförmåga att förstå att ungdomars medievanor, är du fortfarande frustrerad?
– Jag har fått en större insikt i hur mediebyråer fungerar. Jag vet att det är många som jobbar pro-aktivt. Däremot är jag fortfarande väldigt frustrerad över hur man ser på köpta respektive icke-köpta medier. I mina ögon handlar det om att bara få ut kommunikationen och budskapet på bästa sätt. Varför ska man då ignorera andra tillvägagångssätt bara för att det inte hör till ens vanliga sätt att arbeta?

Är det alltså själva sättet mediebyråer tänker som måste förändras?
– Absolut, men sedan tror jag att det inte bara handlar om medarbetarnas sätt att tänka. Utan även om affärsmodellerna och hur man tar betalt. Om man bara har ett visst sätt att ta betalt så begränsar man hur man kan arbeta. Utmaningen med det här jobbet ligger i att arbeta mot inarbetade rutiner som inte visar sig vara så effektiva alla gånger.

I dag blev det känt att ni har förvärvat Thérèse Mannheimer och hennes Brainspiration, vad innebär det för Bizkit Patrol?
– Vi hade två verksamhetsområden som tangerade varandra. Jag har mediestrategbiten och Thérèse har kunskapen och nätverken om unga. Hon har utvecklat två olika tjänster, ett som handlar om omvänt mentorskap där äldre kan lära sig av unga och Session som är en blandning av en thinktank och en fokusgrupp. Det handlar om att lära sig om vad unga tycker och tänker för att få inspiration och nya idéer.

Hur känns det att vara nominerad?
– Roligt och smickrande såklart.

På vilken plats skulle du sätta dig själv på listan?
– Min aspiration är att vara bäst på det jag gör. Så jag vill vara nummer ett.

Se alla nominerade och nominera din kandidat

Linus Fremin

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.