Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Mindre byråkrati för reklamfilmare

Publicerad: 6 April 2009, 09:34

Stockholms stad planerar att införa nya tillståndsregler som ska göra det enklare och snabbare att spela in reklamfilm i staden.


Markus Ahlm - lovar lättare vardag.

– För oss som jobbar med det här blir vardagen lättare. Både reklamare och annonsörer gynnas av det blir lättare att få tillstånd, säger Markus Ahlm, representant för Sveriges Filmproducenter (SRP) och vd på produktionsbolaget Social Club.

Det hela handlar om ett samarbete som kallas för ”Partnerskap för filminspelning på plats i Stockholm”. I korthet ska det landa i ett avtal mellan filmindustrin och teaterförbundet och kommuner, landsting, polis och andra privata aktörer om att göra det enklare och snabbare att få tillstånd när det ska spelas in film i Stockholm.

– På vissa inspelningsplatser måste man koordinera med fyra, fem organ innan man får börja filma. Vi vill korta ner ansökningstiden. När det gäller reklamfilm så har vi ofta kort tid på oss och vi förlorar ständigt på den långa handläggningstiden hos myndigheter, säger Markus Ahlm.

Förutom den nytta smidigare ansökningsregler skulle ha för svenska reklamare, så ser Markus Ahlm även andra fördelar med nya regler.
– Vi jobbar mycket internationellt och många är intresserade av att spela in i Stockholm. Men när vi säger hur lång tid det tar att ordna tillstånd så faller vi bort.
– Det ligger inte minst i Stockholm stads intresse att kunna vara en bra filminspelningsplats. Man pratar mycket om hur viktig turismen är och om fler spelade in i Stockholm skulle det absolut gynna även den näringen.

De kommande veckorna kommer berörda parter, så som bland annat Stockholm Film Commission, SRP och Teaterförbundet, att träffas för att diskutera den modell som är inspirerad av en liknande i London där alla olika enheter, allt från parkförvaltningar till polisen, koordinerar för att göra det enklare att få tillstånd för filminspelning.

– Det roliga är att det inte finns något motstånd från något håll och därför är vi väldigt hoppfulla om att vi kommer att få igenom det här, säger Markus Ahlm.

En annan del i SRP:s arbete för att skapa bättre förutsättningar för inspelandet av reklamfilm är den kommande undersökningen ”En studie av förutsättningarna för reklamfilmsproduktion i Sverige” där man har kartlagt reklambranschen de tio senaste åren.

– Jag tror inte det har gjorts en liknande undersökning tidigare och den kommer förhoppningsvis bli väldigt matnyttig för alla i branschen, säger Markus Ahlm.

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.