Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Mindshare står väl rustat"

Publicerad: 6 Maj 2011, 09:08

Nästa nominerade i tävlingen Årets mediebyrå: Mindshare Sweden. Vunna pitcher och arbete med en del otraditionella projekt. Avgående vd:n Björn Jutendahl känner att han lämnar något bra efter sig.


Ämnen i artikeln:

MindshareStockholm Media Week 2011

Mindshare i Skokloster

Hur såg ert senaste år ut?

– Det såg bra ut. Vi ökade vår omsättning och våra intäkter. Det var ett jättepositivt år, säger Mindshare Swedens vd Björn Jutendahl.

Har något varit särskilt roligt under året?

– På hösten 2009 var vi inblandade i en pitch med Unilever, som vi fick besked om att vi hade vunnit i februari 2010. Det var förstås väldigt viktigt för den här byrån att vi fick fortsatt förtroende.

Sen var ni inblandade i Sveriges första reklamfilm i 3D?

– Ja, det stämmer. Vi var inblandade i en del otraditionella projekt. Vi blev nominerade till en del 100-wattare, bland annat för Axe "The Hottest Job", tyvärr vann vi ju inte.

Hur bygger man ett nära förhållande till sina kunder?

– Dels har vi arbetat på en ny organisation. Vi försöker att inte arbeta utifrån mediekategorier, utan snarare från kundens behov. Det handlar om att vara ute mycket bland kunderna och intressera sig, att vara ajour med deras utmaningar, både vad gäller affären i stort och kommunikationen samt hjälpa dem med det.

Vad karaktäriserar er?

– Vi är fokuserade på att addera nytta. Att förmedla media är ingen huvuduppgift i sig, utan det handlar om att få ut budskap, att undersöka målgrupper och att se hur konsumenter relaterar till våra kunders varumärken.

Hur ser framtiden ut?

– Jag kommer ju att lämna snart, men jag tror att Mindshare står väl rustat för framtiden. Jag är jätteglad att Torbjörn Larsson tar över ansvaret. Han kan fortsätta att bidra med ny energi, fräscha idéer och inspiration. Det ser lovande ut.

Du lämnar något bra efter dig?

– Ja, det känner jag.

Vad är historien bakom vinterbilden?

– Den är från februari i år. Vi var i Skokloster på konferens, och skulle bland annat fira att 2010 hade varit ett så framgångsrikt år.

Och hur firar ni den här gången om ni skulle vinna?

– Jag vet inte, men vi skulle fira det såklart. Det vore fantastiskt roligt att få den kvittensen på arbetet.

Fakta

Mindshare Sweden startade 1999 och är i dag 60 personer.

Vd är Björn Jutendahl.

Av policyskäl avslöjar inte Mindshare sina resultat.

Bland kunderna finns bland annat Unilever, Nike, LG Electronics, Åhléns, Mazda, Ford, Pokerstars, AMF, Atria, Fortum, SEB, Dustin, Kicks, Kappahl och Volvo.

Emanuel Videla

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.