Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Minimal lanseringsnota

Publicerad: 24 Februari 2012, 13:39

Elin Klings modemagasin Styleby har, enligt chefredaktören Jonna Bergh ett nytänk som inget annat modemagasin har. Magasinet är helt uppbyggt utifrån ett personligt varumärke och då Jonna Bergh ska beskriva Styleby med tre ord säger hon efter en stunds betänketid: "unik, modig och framgångsrik".


Ämnen i artikeln:

StylebyBästa nya tidskrift

Modemagasinet Styleby är en av de nominerade tidsskrifterna till Resumés pris Bästa nya tidskrift. Styleby är uppbyggt kring modeprofilen Elin Kling som har vuxit till ett etablerat personligt varumärke. Första numret kom ut i april 2011 och upplagan är idag 29 400. En lyckad affärsidé som kostade mycket lite att lansera. Resume.se har intervjuat Stylebys chefredaktör Jonna Bergh.

Att Styleby är nominerad till Bästa nya tidskrift tycker Jonna Bergh känns som en skön revansch då hon förundrades över att magasinet inte blev nominerad på Tidskriftsgalan. Styleby har enligt Jonna Bergh ett nytänkande gällande både innehåll och format och aldrig tidigare har hon sett ett modemagasin enbart uppbyggd utifrån ett personligt varumärke. Jonna berättar hur idén till Styleby vaknade, hon hade länge varit ett fan av Elin Kling:

– Jag ville se vad som hände om man satte ihop Elin med ett magasinstänk, säger Jonna Bergh.
Och, ja se där hur bra det gick.

Samtidigt som Jonna berättar för mig om tidningens framgång så vill hon poängtera att vi, denna "do-it-yourself-generation" och alltså de som också ligger bakom Styleby är riktiga människor av kött och blod och det ligger mycket arbete och slit bakom tidningen:

– Vi lägger mycket tid på att pinpointa exakt  vad vi vill berätta, och att försöka presentera våra idéer och sidor på  ett sätt som så ofta som känns eget och personligt, säger Jonna Bergh.

Styleby vill, enligt Jonna Bergh, vara mer än bara ett modemagasin, ha ett mer innehåll och kunna ge ett stort utrymme till personer och ämnen som andra inte skulle ge ett stort utrymme.

– Styleby ska inte vara så tjejig. Vi visar kvinnokläder, men tonen och formen är inte överdrivet kvinnlig, mer unisex. Man vill bli tilltalad som människa, inte som kön, även i fråga om mode, fortsätter Jonna.

Vad som kanske fascinerar mest och vad som nästintill är svårt att förstå är att Stylebys marknadsföring kostade tidningen, ingenting. Genom de redan befintliga kanalerna, främst Elin Kling och Columbine Smilles blogg spred sig ordet fort för den nya tidningen Styleby:

– Vi tänkte rätt och jag tror att vi helt enkelt låg rätt i tiden. Timingen var perfekt och med Styleby kunde vi som vi ville fylla det hål vi tyckte fanns i modemagasin-segmentet, avslutar Jonna Bergh.

Vinnaren presenteras på Resumébaren den 8 mars.

Erika Siljendal

Ämnen i artikeln:

StylebyBästa nya tidskrift

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.