Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Minskad omsättning för Volontaire

Publicerad: 19 Juli 2017, 12:29

Jenny Hagblom tillträdde som vd för Volontaire i september 2016.

Foto: Pressbild

Minskad omsättning men ökat resultat för Volontaire. Bolaget hoppas dock att nya kunder ska vända trenden till nästa år.


Ämnen i artikeln:

VolontaireJenny Hagblom

Efter att mellan 2013 och 2014 ha ökat sin omsättning massivt planade Volontaire, bestående av reklambyrån Volontaire Stockholm, produktionsbolaget Volontaire Works och dotterbolaget Volontaire Mines, under förra året ut sin tillväxt. Samma trend fortsätter i år då man minskar omsättningen från 2015 års 28,5 miljoner till 25,4 miljoner.

Den minskade omsättningen har dock lett till att man ökat förra årets blygsamma resultat (12 000 kr efter finansiella poster) till 287 000 kronor.

Produktionsbolaget Volontaire Works gör en mindre förlust på närmare 10 000 kronor.

I förvaltningsberättelsen hävdar dock byrån att ett antal nya kunder under årets slut borgar för en positiv framtid.

"En väldigt aktiv nykundsbearbetning bar frukt mot slutet av året med en rad prestigeuppdrag som kommer visa resultat efter årsskiftet. Till dessa hör uppdraget att etablera Sverige som designnation globalt för Visit Sweden, globala projektuppdrag för IKEA samt strategiarbete för Googles dotterbolag Jigsaw internationellt. Parallelt lanserades Libero BabyBuzz, vårt första produktutveckling och design-projekt samtidigt som Volontaire fick sitt andra europeiska uppdrag för Electrolux", skriver de.

Revisorn noterar dock att Volontaire inte i rätt tid och med rätt belopp vare sig redovisat eller betalat avdragen skatt, sociala avgifter eller mervärdesskatt.

Under 2016 lämnade medgrundarna David Orlic (Prime) och Philip Alqwist (F&B) bolaget, ny vd sedan september 2016 är Jenny Hagblom.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

VolontaireJenny Hagblom

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev