Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Minskade medieköpen med 200 miljoner - så effektiviserar annonsörerna marknadsföringen

Publicerad: 24 april 2019, 12:17

Skärmdump

Resumé har varit i kontakt med Stadium och Tele2:s marknadschefer som berättar om deras medieinvesteringar samt hur de effektiviserat marknadsföringen.


Ämnen i artikeln:

StadiumTele2

Stadium har, enligt Kantar Sifo:s reklammätningar som Resumé tagit del av (brutto mars 2018 till och med februari 2019) gjort en minskning i sina traditionella medieinvesteringar. Den totala minskningen landar på hela 50 992 000 kr. De kanaler de minskat mest i procentuellt är mobila* kanaler samt kvällspress, 81,1 procent (8 932 000 kr) respektive 76,7 procent (1 469 000 kr). Lokal-TV har de inte investerat alls i detta år.

Lars Rosén, Head of Marketing, berättar för Resumé att de ständigt optimerar sin mediamix och de senare åren har det resulterat i att de flyttat stora resurser från traditionella till digitala kanaler. Anledningen till detta är att de sett en bättre effekt samt att de vill vara där deras kunder befinner sig. Vidare förklarar han att de totalt sett inte minskat, men i och med att de flyttat mer från traditionella till digitala kanaler har investeringarna i exempelvis print naturligt gått ner.

Hur har ni styrt om strategin i relation till affärsmålen?
– Vår företagsvision är att aktivera världen och inspirera till ett aktivt liv. Detta ska givetvis avspeglas i såväl vårt sortiment som i vår kommunikation. Det är också viktigt för oss att vi fortsätter uppfattas som den moderna aktören och möter kunden på bästa sätt vilket betyder att vi återkommande utmanar oss själva och våra strategier, säger Lars Rosén.

Hur kommer ni göra framåt?
– Vi har nyligen genomfört en omorganisation och just sjösatt vår nya marknadsavdelning. Med ny energi och nya specialistkompetenser kommer vi vara väl anpassade för det framtida medieklimatet och vara personligare och än mer relevanta när vi kommunicerar framöver.

I maj förra året kunde vi läsa i Dagens Media att Tele2:s inhousebyrå vuxit med dubbla storleken på bara sex månader.

Nu ungefär ett år senare har Resumé tagit del av Kantar Sifo:s reklammätningar (brutto) för kalenderåret mars 2018 till och med februari 2019 som visar att telekombolaget Tele2 minskat i sina medieinvesteringar när det kommer till alla traditionella kanaler.

Resumé kontaktade Tele2:s marknadsdirektör Jonas Lundquist som berättar att de har en bred mediemix av både online- och offlinemedier där de kontinuerligt utvärderar de kanaler de använder för att leverera på deras uppsatta mål.

– Vi använder olika digitala kanaler och format för att säkerställa en optimal mix utifrån våra målgrupper och målsättningar, och därför kan det till exempel innebära att vi ökar våra onlineinvesteringar på bekostnad av mer traditionell ATL.

Vidare berättar Jonas Lundquist att Tele2:s inhouseavdelning idag är en virtuell verksamhet som spänner över många avdelningar och roller.

– För att våra fyra varumärken ska hänga ihop ser vi att framtiden hos oss är att fortsätta integrera det kreativa i strategiska och taktiska processer, snarare än att invänta beställningar.

På detta vis menar han att Tele2 tar fullt ansvar för kreativiteten och kan anpassa kommunikationen mer och på så sätt utnyttja de olika kanalerna mer effekivt ur ett optimerings- och datadrivet perspektiv.

Kantar Sifo:s reklammätningar (brutto mars 2018 till och med februari 2019) visar en total minskning i medieinvesteringar på 36,2 procent vilket motsvarar 145 558 000 kr. Strömmande media, mobilt och internet har de minskat mest på. Den största minskningen procentuellt är investeringen i strömmande media som har en minskning på hela 91,7 procent (785 000 kr). Hack i häl kommer investeringen i mobila kanaler där minskningen ligger på 86,3 procent (19 489 000 kr) och den tredje största minskningen är Internet-reklamen som landade på 63,7 procent (45 825 000 kr).

– Tiden för den passiva beställaren, eller kreatörer i silos på vänt, är förbi hos oss på Tele2. Vi tror på att jobba tillsammans med organisationen och det är så vi nu bygger vår nya marknadsavdelning, berättar avslutningsvis Jonas Lundquist till Resumé.

= Sammanställningen är baserad på Kantar Sifo:s bruttoinvesteringar som inte ger en heltäckande bild av de digitala medieinvesteringarna.

* reklam som syns i mobiltelefonens internetbrowser

Ämnen i artikeln:

StadiumTele2

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.