Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Minst 10 000 betalande krävs för att E24 ska gå runt

Publicerad: 8 november 2007, 12:22

Fem kronor om dagen kostar det att läsa Ekonomi24:s nyheter på nätet. Med den prislappen måste E24 slå rekord i snabbt upplagebygge för att inte förblöda, visar Resumés beräkningar.


Klockan klämtar för E24. Med kostnader på mellan 1,2 och 1,3 miljoner kronor per månad är det nu bråttom att börja ta betalt. I måndags satte E24:s vd Thomas Pettersohn slutligen priset på ekonomisajtens nyheter. För en månads access kommer surfaren att tvingas betala en hundralapp, med start den 10 december. Anledningen att E24 nu behöver ta betalt för sajten är enkel. Utgifterna ligger på över en miljon och annonsintäkterna på runt 150 000 kronor. Betalfunktionen har dragit ut på tiden, Det är nu en månad sedan E24 började med inloggning på sajten, något som resulterade i minskad trafik och minskade annonsintäkter.- Annonsingången har gått ner initialt. Vi har i och för sig en annons på startsidan, som är öppen för alla, säger Thomas Pettersohn.För att sajten ska gå ihop behövs alltså någonstans mellan 10 000 och 15 000 betalande prenumeranter. Detta måste ske innan riskkapitalet tar slut. När detta sker vill inte Thomas Pettersohn ge någon prognos för.- Det vill jag inte räkna på offentligt, säger han. Thomas Pettersohn sticker inte under stol med att det är bråttom med att börja få in pengar. Så sent som i förra veckan uppgav Pettersohn att betaltjänsten skulle vara igång först vid årsskiftet, men nu har den forcerats fram till 10 december. Därmed har E24 en av de tuffaste utmaningarna i Mediesverige framför sig: Att bygga en betald upplaga på minst 10 000 på ett halvår. Detta är en större fullbetald upplaga än vad till exempel konkurrenten Finanstidningen har. - Det är en tuff ekvation. För att lyckas med att nå så många skulle de också behöva lägga några kronor på marknadsföring och det har de inte råd med, säger Thomas Juréhn, printchef på mediabyrån CIA.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.