Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Missa inte Kommunikationsarenan i Almedalen

Publicerad: 6 juli 2022, 06:40

Integritet online, talangkrisen och riktad reklam till barn. Här kan du ta del av Resumé och Dagens Medias Almedalenprogram digitalt.


HÄR KAN DU ANMÄLA DIG TILL DIREKTSÄNDNINGARNA.

Program onsdag den 6 juli

8.00-8.20 Heta stolen: SD:s Joakim Wallerstein om att inte göra som alla andra
”Inte som alla de andra” är Sverigedemokraternas nya valslogan. Även kommunikationsstrategin skiljer sig, därtill har man varit nödd och tvungen eftersom ingen byrå vill samarbeta med partiet. Möt SD:s kommunikationschef i en intervju om att verka ute i kylan, hur SD ska vinna röster i höstens val och hur han har lyckats utklassa de övriga partierna när det gäller digital marknadsföring.   

Medverkande: Joakim Wallerstein, kommunikationschef Sverigedemokraterna Yasmine Winberg, chefredaktör Resumé

Arrangeras av Resumés redaktion.

8.30-8.50 Heta stolen: Cilla Benkö om public service, demokratin och framtiden
Cilla Benkö har i år suttit tio år på posten som vd för Sveriges Radio. Hon kan glädjas åt de de högsta räckviddssiffrorna någonsin, och ett ökat förtroende för public service. Samtidigt har debatten om politiseringen av medierna tagit ny fart inför höstens val, och public service har blivit en valfråga i sig. Möt Sveriges Radios vd Cilla Benkö i ett samtal om förtroende, ljudmediets framtid, mediebubblor och ledarskap.

Medverkande:
Cilla Benkö, vd, Sveriges Radio
Linnea Kihlström, chefredaktör, Dagens Media

Arrangeras av Dagens Medias redaktion

9.00-9.45 I sanningens tjänst – mediernas roll i informationskriget
Den som har makten över informationen har ett stort övertag i ett krig eller krissituation. I dag har även sociala medier fått en roll på slagfältet i informationskriget. Trollfabriker, fake news och hot mot enskilda journalister är vardag. Hur påverkas det offentliga samtalet?

Medverkande:
Cilla Benkö, vd, Sveriges Radio
Micael Bydén, överbefälhavare, Försvarsmakten
Anne Kaun, professor i medie- och kommunikationsvetenskap, Södertörns högskola
Per Enerud, senior analytiker, Myndigheten för psykologiskt försvar
Erik Larsson, styrelseledamot i Reportar utan gränser Sverige, producent av Pressfrihetspodden och chefredaktör för OmVärlden

Moderator: Linnea Kihlström, chefredaktör, Dagens Media

Arrangeras av Dagens Medias redaktion

10.00-11.00 News Media Talks: Är kvalitetsjournalistik bara till för eliten?
De vikande annonsintäkterna innebär att mediehusen satsar allt mer på premiuminnehållet och låser in en allt större del av sitt material i jakten på läsarintäkter. Konsekvensen är att gratisläsarna bara får tillgång till det enklaste nyhetsmaterialet, om ens det. Vad innebär det för demokratin när tillgången till kvalitetssäkrad journalistik bara är förunnad dem som har råd att betala? Vem säkrar den lokala journalistiken? Kan vi hitta en balans mellan annonsfinansierat innehåll och prenumerationsaffären? Hur tänker annonsörerna och medieaktörerna? Välkommen till ett samtal med publicister och andra aktörer i mediebranschen om finansiering av och tillgänglighet till kvalitetsjournalistik, mediemångfaldens betydelse för demokratin och framtiden för annonsaffären.

News Media Talks är den andra delen av tre i en satsning som Dagens Media gör i samarbete med Google. Den första delen sändes den 5 maj och kan ses här.

Medverkande:
Martin Schori, bitr redaktionschef, Aftonbladet
Hanna Stjärne, vd, SVT
Kenneth Danielsson, vd, IAB Sverige
Carl Wåreus, Head of Domestic Clients, Partners & Agencies, Google Sverige
Alexei Grinevski, Head of Media Operations, Magna Mediabrands
Thomas Mattsson, ordförande, Utgivarna
Kalle Sandhammar, chefredaktör och vd, Mediehuset UNT.
Helle Klein, ordförande Sveriges Tidskrifter, chefredaktör, Dagens Arbete
Ida Drougge (M), riksdagsledamot, konstitutionsutskottet.

Moderator: Linnea Kihlström, chefredaktör, Dagens Media

12.00-12.45 Talangkrisen är akut - vem vinner kampen om framtidens stjärnor?
Talangkrisen är ett växande problem i hela kommunikationsbranschen. Kompetensförsörjning och arbetsmiljö har blivit en strategisk prioriterad fråga i en bransch som är ökänd för dåliga villkor och stress. Vad krävs för att behålla viktig kompetens och attrahera nya talanger?

Medverkande:
Roshanak Fatahian, Diversity & Inclusion Director, Nord DDB.
Camilla Wallander, vd, Berghs School of Communication.
Helena Westin, ordförande Komm
Antonia Hägg, Senior Consultant och Team Leader inom IT/Telecom/Tech, Novare Executive Search.
Astrid Littorin, student på Berghs School of Communication.

Moderator: Nellie Pilsetnek, reporter Resumé.

Arrangeras av Resumés redaktion

13.00-13.45 Branschen samlas – så tar vi ansvar för en hållbar framtidslösning
Kommunikationsbranschens organisationer tar nu ett samlat grepp om hållbarhetsfrågorna för att hantera två av sina största framtida utmaningar.

Respekt för konsumenten: På grund av att vi har överutnyttjat de tekniska möjligheterna som digitaliseringen har gett oss pågår nu ett antal omfattande regleringar på EU-nivå som kommer få stor påverkan på hur vi kan jobba med den riktade marknadsföringen framåt. Nya förutsättningar med GDPR, automatiserad handel och annonser i reklammiljöer med skadligt innehåll skapar nya lagar som ställer nya krav på branschen. Kan vi agera mer ansvarsfullt för att öka förståelsen för hur data kan användas på ett hållbart sätt? Måste vi till varje pris sälja och bara tänka på kortsiktiga resultat? Är det verkligen detta som skapar ett hållbart värde för företagen? Vilken etisk grund måste vi tillämpa när det gäller hanteringen av data för att skapa ett hållbart ekosystem? Finns det särskilt utsatta målgrupper som vi måste säkerställa ett utökat ansvarstagande för?

Bidra till klimatmålen: Traditionellt sett ses reklam som en ”konsumtionsdrivare”, som står i strid med ambitionerna om ett hållbart samhälle. Men vi är övertygade att vi kan vara en katalysator för mer hållbart tänkande och beteende. Men för att kunna göra det krävs ett arbete för att stimulera till åtgärder från marknadsförare för att både kunna mäta klimatpåverkan av själva reklamen men också främja och förstärka attityder och beteenden som kommer att hjälpa till att möta de utmaningar som finns gällande miljö och klimat. Hur kan vi samtidigt jobba med att skapa effekt i form av lönsam tillväxt i kombination med en hållbar tillväxt?

Medverkande:
Hanna Riberdahl, vd på Sveriges Annonsörer
Karin Grohman, programansvarig för branschens hållbarhetsinitiativ
Kenneth Danielsson, VD, IAB Sweden

Moderatorer: Linnea Kihlström, chefredaktör Dagens Media, Yasmine Winberg, chefredaktör Resumé.

Arrangeras av Sveriges Annonsörer, Sveriges Kommunikationsbyråer, Sveriges Mediebyråer samt IAB Sverige.

14.15-14.45 Kan reklam förena socialt ansvar och affärsnytta?

Allt fler företag vill ta ett samhällsansvar och göra gott. Hur kan företag använda socialt ansvarstagande och sponsring i sin marknadsföring på ett sätt som stärker varumärket och till och med affären? Hur hanterar man risken att bli anklagad för greenwashing?

Medverkande:
Annika Billing, generalsekreterare, Operation Smile
Kaj Török, informations- och hållbarhetschef, Max Burgers
Magnus Falk, marknadschef, Daily Greens.
Anders Årbrandt, vd, Postkodlotteriet.
Johanna Spetz, ansvarig för företagssamarbeten, Operation Smile.
Maya Jakobsson, chef program och partnerskap, Operation Smile.

Moderator: Maja Florin, Bonnier News.

Arrangeras i samarbete med Operation Smile.

15.30-16.15 Riktad digital reklam mot barn förbjuds – men hur stor roll spelar det?
I början av året klubbades Digital services act igenom i EU. Med lagförslaget ska det bland annat bli förbjudet för företag att rikta digitala annonser till barn i sociala medier. Men på de sociala plattformarna är kryphålen många, vilket innebär att det sannolikt fortsatt kommer vara lätt för den som vill att nå minderåriga med kommersiella budskap. Hur kan vi säkerställa att barn slipper vara konsumenter? Och ska de över huvud taget slippa vara det?

Medverkande:
Amanda Oxell, debattör och medieprofil som drivit Annonsrådet, en ideell organisation som jobbar för ett bättre klimat i sociala medier, digital strateg, Narva.
Elisabeth Trotzig, Reklamombudsman (RO).
Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter.

Moderator: Amanda Törner, reporter på Resumé.

Arrangeras av Resumés redaktion

De samarbeten som anges är kommersiella partners till Resumé och Dagens Media Agenda, vår eventavdelning.

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.