Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Missguideds annons under Love Island stoppas – anklagas objektifiera kvinnor

Publicerad: 16 Oktober 2019, 06:33

Annonsen till vänster och Love Island-deltagare till höger.

Missguided får inte fortsätta visa reklam med kvinnor i badkläder, Facebook faller på listan över världens bästa varumärken och Twitter stoppar delning av stötande politiska tweets. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Morgonsvepet

Annonsen, som syntes under realityprogrammet Love Island i Storbritannien, innehöll modeller i bikinis. Stilen var inte helt olik den som finns bland deltagarna i själva programmet, enligt Huffington Post.

Det var efter en anmälan som ASA (Advertising Standards Authority) bestämde sig för att granska annonsen närmare. ASA kom fram till att man kan förvänta sig kvinnor i bikini under sommaren, men att annonsen samtidigt bjöd in till att se kvinnorna i den som sexuella objekt. Enligt ASA syntes kvinnor på stranden med deras ben särade i "utmanande poser", en av kvinnorna höll sin hand på insidan av låret och. En annan grupp kvinnor var iklädda stringbikini och en av dem satt på en motorcykel.

Onödigt, tycker ASA och förbjuder Missguided från att fortsätta visa annonsen. Dessutom har man sagt till Missguided att inte objektifiera kvinnor mer i reklamen i framtiden. Missguided å sin sida menar att man bara försökt lyfta fram en särskild livsstil snarare än bara badkläder.

Missguided har under flera år varit sponsor till programmet Love Island.

Facebook faller på listan över världens bästa varumärken
Värdet på Facebooks varumärke faller, det har minskat med en femtedel på två år. Detta enligt listan "Best Global Brands", som görs av varumärkeskonsulten Interbrand. Listan sammanställs årligen efter att Interbrand analyserat den ekonomiska utvecklingen för 2 000 varumärken, vilken roll de spelar i köpbeslut och deras förmåga att skapa lojalitet. I år sjönk Facebook från plats 9 till plats 14. Men det sociala mediet utgjorde inte listans största ras. Det stod i stället General Electric (-22%) och Gilette (-18%) för. Detta skriver The Drum.

Twitter stoppar delning av stötande politiska tweets
Hittills har politiker och andra världsledare kunnat publicera inlägg fritt på Twitter, trots att de strider mot plattformens villkor. Och trots att de raderats om någon annan användare publicerat dem. Det har mikrobloggen motiverat med att inläggen är av intresse för allmänheten och att politiker ska vara fria att uttrycka sina åsikter. Men nu är det delvis slut på det. Framöver kommer politiker och andra världsledare fortfarande få skriva stötande inlägg, men de kommer inte att gå att lajka, retweets eller dela. Detta är ett resultat från ett mer omfattande arbete som påbörjades i somras då Twitter började flagga de inlägg från politiker som strider mot användarpolicyn. Detta skriver Twitter själv i ett blogginlägg.

Nu ska Instagramanvändarna få mer kontroll över sin data
Nu kommer ett verktyg som ska ge användarna mer kontroll över vilken data de delar med sig av på Instagram. Det rör sig om sådan data som tredjepartsappar samlar in via det sociala mediet. Verktyget består av ett antal integritetskontroller som gör det möjligt att se vilken data man delar med vilken app redan i dag. Dessutom går det att stänga av delningen om man så önskar. Verktyget kommer att implementeras på plattformen i olika länder från och med nu och ett halvår framåt. Det skriver Engadget.

Dunkin's marknadschef slutar
Tony Weisman lämnar rollen som marknadschef på Dunkin' efter bara två år. Under den tiden har han bland annat varit med om att byta namn från Dunkin Donuts till det kortare Dunkin'. Han har dessutom introducerat helt nya enheter på menyn som exempelvis mackor och kaffe. Dessutom bytt ut byråer och bytt ut plastmuggar mot pappersdito. Dunkin' spenderar årligen runt 150 miljoner dollar på reklam. Detta skriver Adweek.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Ämnen i artikeln:

Morgonsvepet

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.