Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Mobilias största reklamsatsning på 40 år

Publicerad: 17 september 2008, 08:34

Malmös köpcentrum Mobilia fyller 40 år och gör i samband med det en stor satsning på marknadsföring. Kampanjen, med en budget på cirka 1,6 miljoner kronor, är signerad reklambyrån Hilanders.


Annons i kampanjen. Under bullen med hål i står det Malmö. Under lilla bullen står det Mobilia.

Mobila jobbade tidigare med den Malmöbaserade reklambyrån Community. Förra hösten fick Hilanders jobbet. Målet var nu att ta fram en ny grafisk profil åt Mobilia. Nytt utseende, ny varumärkespositionering, säljdrivande reklam, reklamfilmer och miljöer på Mobilia ingick i arbetet. Nästa helg, 25-28 september, infaller 40-årsfirandet. Här är kampanjen.

Den nya kommunikationen ”Mobilia - Mitt i Malmö” ska sätta köpcentrumet på kartan. Kampanjen kommer att synas utomhus och i dagspress. Dessutom satsar Mobilia för första gången på tv. Total budget

Maria Svensson
, marknadsansvarig på Mobilia, berättar om kampanjen.
– Tillsammans med Hilanders sätter vi Mobilia på Malmökartan med eftertryck. Vi är stadens största, äldsta och bästa köpcentrum och vill med kommunikationen fortsätta vinna malmöbornas hjärta som det nära, personliga och folkliga köpcentrumet.

Omgörningen med den nya grafiska profilen och logotypen har kostat någonstans mellan 1,5 miljoner och 2 miljoner kronor.
– Vi vill med det här visa att vi faktiskt är väldigt nära. När vi började titta på det här för ett år sedan upptäckte vi att ingen tagit positionen ”mitt i Malmö”. För oss blev det en självklar utgångspunkt eftersom vi faktiskt ligger mitt i stan. Sedan har vi valt att visa det på ett lite humoristiskt sätt, säger Maria Svensson.

Den nya logotypen ska enligt Svensson ha ett personligare uttryck än den tidigare. Färgerna ska också bättre spegla den framtid som köpcentrumet går till mötes.
– Vi ville ändra hela vårt uttryckssätt och det tycker jag också att vi har gjort. Nu börjar arbetet med att jobba in det nya, vilket kommer att ta tid.

Mobilia

Byrå: Hilanders
Arbetsgrupp: Ann-Marie Lundmark projektledare, Dan Persson produktionsledare, Markus Lindsjö ad, Ulf Eriksson copy, Peter Syrjanen grafisk formgivare, Olof Engvall planner och pr.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.