Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Modemagasinet som går mot trenden

Publicerad: 20 februari 2009, 06:54

Samtidigt som Vogue tappade 44 procent i annonsförsäljning vågar förlaget Condé Nast på att lansera glossy modemagasinet Love. Med ett omslag som knappast är traditionellt.


Ämnen i artikeln:

Condé Nast

Förstasidan på magasinet Love som börjar säljas idag.

I dag finns nya modemagasinet Love från Condé Nast ut i de brittiska tidningsstånden. Första numret får garanterat stor uppmärksamhet. På det mintgröna omslaget poserar en naken Beth Ditto, sångerska i amerikanska indiebandet Gossip. Knappast en traditionell omslagsmodell.

Katie Grand är chefredaktör för den nya tidningen och hon kommer närmast från mode- och kostmagasinet Pop. Hennes ambition är att göra ett annorlunda modemagasin.

”Allting har blivit botoxat, lyft, suget och urblekt från kvinnan som representerar riktiga kvinnors absoluta strävan”, skriver hon i den inledande krönikan.

Modebranschen tycks vara förtjust. Annonsförsäljningen i Vogue och Allure , även den ägd av Condé Nast, rasade med 44 procent i januari, skriver NY Times.

Men Love är 360 sidor tjockt och man får bläddra 46 sidor innan första redaktionella texten dyker upp. Alla de stora varumärkena som Chanel, Louis Vuitton, Cartier och Miu Miu har köpt annonsplats.

Love är något nytt i Condé Nast utbud. Förlaget profilerar sig med titlar som Vogue, GQ och Vanity Fair – tidningar riktade mot etablissemanget. Men förlaget har länge försökt att få in mer utmanande magasin och förhandlade länge med förlaget Bauer om att få köpa loss Pop. När det drog ut på tiden köpte man loss redaktören i stället, skriver Guardian.

Redan i går fick Love stor uppmärksamhet. Guardian hade tre olika krönikor/blogginlägg om det nya magasinet (vilket kan ha att göra med att Beth Ditto har en frågespalt i tidningen).

Hållningen är försiktigt positivt. Den redaktionella policyn att ifrågasätta den traditionella modeindustrin skär sig mot de traditionella modeannonserna, tycker till exempel Jemima Kiss i Guardian.

Modeskribenten Hannah Pool tror sig också se en ny trend mot mer än kurviga modemodeller. Förutom Loves omslag påminner hon om att Vogues chefredaktör Anna Wintour för några veckor sedan stylade den allt annat än anorektiska brittiska artisten Adele inför Grammisgalan.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Condé Nast

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.