Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Morgan Öberg

Publicerad: 14 februari 2008, 15:11


Morgan Öberg tar över på Reklamförbundet efter Henri Pagot. Foto: Bugge Woldner

Första dagen på nya jobbet som Reklamförbundets informationschef, vad blev din första uppgift?
– Att fylla min tomma kalender.


Hur påverkas du av den omfattande vattenskadan i förbundets lokaler?
– Jag har en tillfällig arbetsplats, men det beror inte på vattenskadan utan på att vi är två informationschefer just nu. Vattenskadan är i det närmaste ordnad.

Hur kommer vi, som ofta står i kontakt med förbundet, att märka att det blivit en ny infochef?

– Det ska framförallt bli lättare att ta del av våra tjänster på nätet. Vi kommer arbeta mycket med att öka vår närvaro på internet.

Vad är den största utmaningen att informera om reklam?

– Medie- och reklambranschen måste tydliggöra reklamens goda kraft. För näringslivet betyder det att reklam skapar tillväxt och för konsumenterna betyder det till exempel att man kan få underhållning utan att det kostar någonting. Det är för få som förstår det idag. 

Hur ska förbundet bli mer synligt?

– Branschen behöver definitivt synas mer i riksdagskorridorerna och där handlar det om enkla saker som att ses och prata. Alla tjänar på att företag kommunicerar, men för många beslutsfattare är det något som man inte vet så mycket om.

Vilken fråga vill du helst inte skriva pressmeddelanden om?

– Allt som rör dementier till Resumé.

Vad har reklambranschen för likheter med nykterhetsrörelsen, som du arbetat för senast?

– Haha. Att det handlar mycket om alkohol?

Vad anser du om förbudet att göra reklam för alkoholhaltiga drycker?

– Alla förbud speglar ju samhällets syn på ett annat sätt. Det speglar den målsättning som samhället har. Däremot är det ju inte säkert att dom är effektiva för det. Personligen tycker jag att det finns behov av att skydda ungdomar och andra utsatta grupper från allt för stark marknadsföring av alkohol.

Du driver även en blogg där du bland annat hyllar 100 wattaren, ska du fortsätta med det; blogga och hylla 100-wattaren, alltså?
– Vi se hur det blir med bloggen, den har vi inte pratat om. Men om vännerna på Sveriges Annonsörer lyckas med någonting så kommer jag inte vara sen att gratulera även om det inte blir på just bloggen.Kolla in Morgans blog

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.