Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Möten, mejl och åter möten – marknadschefernas värsta tidstjuv

Publicerad: 7 juni 2019, 13:21

Digitaliseringen och ett alltmer flexibelt arbetsliv har sina för- och nackdelar. Men trots alla nya digitala verktyg och plattformar är det en analog företeelse som några av Sveriges största marknadschefer upplever vara sin största tidstjuv – möten.


Måndagmorgon och arbetsveckan ska planeras. På kontor runtom i Sverige och världen samlas medarbetarna för en snabb genomgång av den föregående veckan och vad som står på schemat för den kommande. När mötet är avslutat är det dags för ytterligare ett möte. Den här gången är det "bara" cheferna som deltar. Efter det är avklarat är det dags för möten med externa partners och kunder och därefter lunch.

Måndagar är enligt flera undersökningar veckans mest mötesintensiva dag. Mötena i sig fyller (oftast) visserligen en funktion men undersökningar har visat att det är något som dagens chefer anser vara den största tidstjuven i deras arbete. I snitt lägger företags anställda 15 procent av sin totala arbetstid på just möten, snittet för de i chefsposition ligger på mellan 35 och 50 procent. Samtidigt som det läggs enorma tidsresurser på mötena anser chefer enligt en studie att hela 67 procent av mötena är oproduktiva.

Och de svenska marknadscheferna verkar inte vara något undantag. Resumé har i veckan ställt frågan till en rad marknadschefer om vad de anser vara sin största tidstjuv. Möten tronar ensam på den föga smickrande förstaplatsen med "mejl" som enda verkliga utmanare. De allra flesta vi pratat med har försökt sätta tidsgränser på 30 eller 45 minuter för möten, snarare än de standardiserade 60-minutersmötena.

– Möten har en tendens att bli längre än nödvändigt och vi försöker konstant påminna oss själva om att det ofta går bra att gå bort till personen vi vill prata med eller slå en signal på telefonen, säger Anne Gro Gulla, marknadschef på Telia.

På hennes avdelning har hon förbjudit en timme långa möten och den som vill kalla till ett måste tydligt avisera agenda och syfte. De som inte behöver uppmanas att inte gå.

Fanny Wallér på Länsförsäkringar anser att mötena ofta fyller en funktion, men att de inte får bli för långa. Några marknadschefer Resumé pratat med säger även att de i allt högre utsträckning försöker lämna möten där de inte längre behöver vara.

– Möten är bra och viktiga, jag tycker det är effektivt att kommunicera med kollegor den vägen, säger Fanny Wallér till Resumé.

– Jag vill ändå hålla mig uppdaterad så det är en svår avvägning, säger Jeanette Asteborg, marknadschef på Volkswagen.

När det kommer till mejlen är det irrelevanta och massutskick som sätter grus i arbetsdagen.

– Irrelevanta mejl är ett nödvändigt ont och det farliga är att titta i inkorgen hela tiden. Försöker löpande hitta sätt att hantera det hela effektivt och sätta av tid till enbart mejl för att vara fokusera på arbetet och möten i övrigt, säger Fanny Wallér.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.