Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Motorbranschens kris pressar Impact

Publicerad: 16 mars 2009, 14:43

Raset för motorbranschen avspeglar sig extra tydligt i kvällstidnings­paketet Impacts försäljning.


Ämnen i artikeln:

Torbjörn Wittström

– Vi upplever just nu samma nedgång på annonsmarknaden som alla andra. Men eftersom Impact har en så pass stor del av omsättningen i motorannonser drabbas vi extra hårt, säger Torbjörn Wittström, vd för Impact.
Han vill inte uppge hur mycket annonsförsäljningen har rasat, men sticker inte under stol med att dödläget i nybilsförsäljningen är en värde­mätare.
Under februari minskade nybilsförsäljningen i Sverige med 31 procent, jämfört med samma månad förra året.
– Det är i paritet med motor­branschens nedgång i försäljning, säger han.
Även data- och telekom haltar mer än marknadssnittet för Impact.
– Dessutom påverkas vi av en tuffare konkurrens när allt fler medier sänker sina priser, säger Torbjörn Wittström.
Gör ni några neddragningar i personal för att svara mot den minskade försäljningen?

– Nej, vi har en plan för den här organisationen. Vi försöker jaga in nya kunder och har även fått in ett antal nya.
Hur mycket har ni märkt av att konkurrensen från Dusk till Dawn påverkar er försäljning?
– Det är ytterligare en konkurrent, även om aktörerna (båda säljer Aftonbladet, reds. anm.) delvis är desamma. Vi märker av den, men de har inte tagit speciellt mycket.
Ser du något ljus i tunneln?
– Den här veckan har varit väldigt bra, kanske är den trendbrottet.

truefalse

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

Torbjörn Wittström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.