Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Mr Cool – som att linjär tv-generationen precis upptäckt world wide web"

Publicerad: 23 december 2018, 23:16

Johan Nerman, Marta Karlqvist, Anton Bolin, Evelina Rönnung och Marcus Hanser

Johan Nerman på Ehrenstråhle, BCW:s Marta Karlqvist, Anton Bolin på NordDDB, Evelina Rönnung på Forsman & Bodenfors och varumärkesstrategen Marcus Hanser säger sitt om 2018.


Johan Nerman, copywriter Ehrenstråhle

Årets mest samtida:
Att youtubea "people high on flakka"
Årets ängsligaste:
Sveriges riksdagspolitiker
Årets upplevelse:
Blåvitts 2–1-mål borta mot Malmö
Årets klyscha:
"Alla människor är lika mycket värda", precis som alla andra år det senaste decennietÅrets story:
Oj, inte en aning
Årets reklam:
It's a Tide Ad

Årets dumhet:
Dumhet är tidlös så jag svarar religion
Årets drama:
Vet ej
Nästa år lovar jag:
Att svara bättre på de här frågorna
Det ska jag göra i jul:
Mysa och bli förbannad på att mina syskonbarn får för mycket julklappar


Marta Karlqvist, vd BCW
Årets mest samtida:
Influencers slutar publicera bilder från flighter av klimatskäl, fortsätter dock såklart visa solstolsfoton.
Årets ängsligaste:
"Artificiell intelligens ersätter oss snart allihop."
Årets upplevelse:
"Jag röker här, ni kommer att dö."
Årets klyscha:
"Jag vill göra kommunikation som förändrar världen."
Årets story:
De som medier inte skriver. Hur många år av krig i Jemen tog det innan det blev "nyhet"? Och hur många svenska reportrar bevakar världens näst största land, Indien?
Årets reklam:
KFC:s FCK alt. IKEA:s och Åkestam Holsts Pee Ad.

Årets dumhet:
Att raljera över Filmstadens profilbyte.
Årets drama:
Svenska Akademien.
Nästa år lovar jag:
Att prata mindre amerikanska. Till exempel inte säga "texta" utan messa. Det var ändå 9 år sedan jag lämnade New York.
Det ska jag göra i jul:
Sova.

Anton Bolin, art director Nord DDB

Årets mest samtida:

Dom där ryska nynazisterna som också är veganer.

Årets ängsligaste:
Regeringsbildningen

Årets upplevelse:
Att en människa under 30 fick en hyresrätt i Stockholm. Att denna människa råkade vara jag gjorde såklart saken till en starkare upplevelse. Ett litet steg för människan, men ett stort steg för människor utan kapitalstarka föräldrar.

Årets klyscha:
Ska jag arkebusera något buzzword här eller?

Årets story:
Heavy metal-bandet Threatins uppgång och fall. Kul att det körs!

Årets reklam:
Domino's Paving for pizza blev jag otroligt glad av att se.

Årets dumhet:
Trots att jag inte har gjort någon McKisney-granskning av den här nya budgeten så vill jag ändå påstå att det är dumt att fimpa flygskatten och dra ner miljöbudgeten. Jättedumt verkligen. Skäms på er.

Årets drama:
Mr Cool-gate var först kul och blev sen bara tragiskt. Det var som att linjär tv-generationen precis upptäckt world wide web.

Nästa år lovar jag:
Att vara snäll och ha kul.

Det ska jag göra i jul:
Sitta uppe alldeles för sent och spela Counter-Strike samt åka några mil längdskidor.

Evelina Rönnung, art director Forsman & Bodenfors

Årets mest samtida:
Nostalgi på alla fronter. Allt från allmän idealisering av folkhemmet till 90-talsmode.

Årets ängsligaste:
Den nervösa anpasslighet som präglar Sveriges samlade journalistkår är inget som borde känneteckna ett utvecklat land. Min egen ängslighet har även den slagit alla rekord i år.

Årets upplevelse:
Ett helt år utan sociala medier.

Årets klyscha:
Gubbars orättmätiga krav på livsutrymme.

Årets story:
Nonsensföljetången att det var varmt ute.

Årets reklam:
Nike's Dream Crazy med Colin Kaepernick. Ett föredöme under många år framöver.

Årets dumhet:
Att Avicii behövde dö.

Årets drama:
Regeringsbildningens förhandlingskomplexitet.

Nästa år lovar jag:
Att vara snäll.

Det ska jag göra i jul:
Läsa böcker.

Marcus Hanser, varumärkesstrateg

Årets mest samtida:
Boken "Du är vad du köper" av Katarina Graffman och Jacob Östlund.
Årets ängsligaste:
Återupplivandet av de gamla Gevaliafilmerna...fast i klyschigare klippning.
Årets upplevelse:
Simon Hjorteks jobbsökarfilm
Årets klyscha:
Transparens.
Årets story:
Brexit. Blir bara bättre och bättre dessutom.
Årets reklam:
Betson "innan du hinner blinka"
Årets dumhet:
Nobelprisets nya logga
Årets drama:
Undviker draman med kirurgisk precision. Har det vart nåt?
Nästa år lovar jag:
Börja göra kul reklam igen.
Det ska jag göra i jul:
Njuta av Orsa och börja jobba på nästa hårdrocksalbum.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.