Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

MTG pumpar gratisupplagan

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

Metro ökar upplagan inför höstens Orvestomätning och handutdelas med Finans Vision inbladad. Den nya dubbeltidningen trycks i Norrtälje och delas ut av en förstärkt kolportörskår.


Finans Vision hade endast 77 000 läsare i senaste Orvesto Konsument 2, som gjordes i somras. Alla som passerat en tunnelbanestation vet att många går förbi Finans Visions utdelare med blicken fixerad på Metros gröna ställ.Nu ger Metro sin lillasyster draghjälp genom att Finans Vision får ligga inne i de handutdelade Metro och kommer som en överraskning för läsaren.Men Finans Visions vd Peppe Engberg tycker inte att det är att lura på läsarna tidningen:- Man kunde lika gärna göra tvärt om. Nej, det är ett av flera experiment i vår plan att öka upplagan till 150 000 och bli Stockholms största affärstidning. Vi gör inte det här för att lura Orvesto, utan följer vår plan så snabbt vi kan och ägarna har råd.Metro trycker sin ordinarie Stockholmsupplaga, enligt Reklamstatistik (RS) 258 600 ex i genomsnitt på vardagar senaste året, hos Tidningstryckarna. Finans Vision trycker sin normala upplaga på VLT i Västerås. Den nya "Metro Vision" trycks hos Tabloidtryck i Norden i Norrtälje. Men varken Peppe Engberg eller Metros vd Anders Kvarby vill avslöja hur stor upplagan är:- Vi har ambitionen att bli Stockholms största morgontidning, säger Anders Kvarby. Därför förstärker vi även med handutdelning. Det stämmer att Finans Vision har anställt fler utdelare.Åtgärden att öka handutdelninge kan också ses som ett sätt att mota Bonniers planerade gratistidning i T-banegrind. Men i dagens Metro annonserar ett bemanningsföretag efter 150 nya "reklamutdelare". En vanlig gissning är att de ska jobba med att dela ut en "spoiler" som Metro väntas starta nästa vecka.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.