Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

MTG:s förluster ett styrkebesked

Publicerad: 5 februari 2010, 10:31

Nästa torsdag kommer MTG att redovisa en miljardförlust för 2009. Men det är bara på papperet. Det är snarast ett styrkebesked att mitt i lågkonjunkturen orka skriva av 3 miljarder kronor på det feltajmade och huvudlösa köpet av Nova TV i Bulgarien 2008. Trots tunga satsningar i Östeuropa mår MTG oförskämt bra.


Ämnen i artikeln:

MTGHans-Holger AlbrechtBörs

truefalse

MTG:s koncernchef Hans-Holger Albrecht kan städa upp efter festen i öst utan att förlora ansiktet. (Foto: Björn Elgstrand)

MTG:s köp av Nova för 620 miljoner euro strax före finanskrisen har varit en snackis i branschen. Nu kommer facit när 296 miljoner euro skrivs bort i Q4. Men koncernchefen Hans-Holger Albrecht kan ta smällen med anletsdragen i behåll.

Inte för att MTG har så mycket att välja på. IFRS-reglerna kräver att värdet på förvärven prövas mot framtida intjäningsförmåga och att goodwill bokförs därefter. Vad som kan vara en samvetsfråga för revisorerna i goodwilltunga privatägda företag som Stampen och Bonnier blir tvingande i genomlysta börsbolag som MTG.

I nedskrivningen av 3 361 miljoner kronor ingår omvärdering av fri-tv i Slovenien och Baltikum samt omkring 100 miljoner för det misslyckade köpet av den svenska sajten Playahead, som aldrig funkade som tänkt ihop med ZTV och snart läggs ned.

Nedskrivningen speglar också de försämrade marknaderna i främst Östeuropa och försvagar MTG:s ­balansräkning, men är inget stort hot mot den finansiella styrkan. Dr Albrecht tvingas diska efter festen i öst, där MTG har gjort grova pengar på ryska CTC Media och samma år som Novaköpet gjorde 1,2 miljarder i reavinst på DTV Group. MTG har starka kassaflöden och en stabil marknadsposition.

I övrigt väntas MTG redovisa ett hyggligt 2009, även om rörelseresultatet långt ifrån når 2 miljarder kronor blir marginalerna tvåsiffriga, vilket få mediekoncerner kan ståta med.

Förlusterna ligger i fri-tv i Öst­europa, där marknaderna har imploderat och har dystra utsikter. De balanseras av snabbt växande betal-tv-vinster på samma marknader. Betal-tv är tämligen kontracyklisk, i tuffa tider vill man i vart fall unna sig bra tv. Även om priset på sporträttigheter skjuter i höjden växer betal-tv i takt med ökad reklamtrötthet.

På hemmamarknaderna i Norden tappar fri-tv mindre än befarat, medan betal-tv växer stadigt. Vinsterna från onlinebutikerna CDON, Gymgrossisten och Nelly.com växer samtidigt som vinsterna från radio faller. Och på marginalen har MTG fått rätsida (och säljläge?) på Modern Studios.

Salig Jan Stenbeck skulle, teknikfreak som han var, nog ha glatt sig särskilt åt några förkortningar och siffror i MTG:s bokslut:

Iptv har på något år gett Viasat omkring 150 000 premiumkunder i Norden. Det är billigare att skaffa kunder via iptv än satellit, även om MTG måste dela intäkten med nät­operatören. Hdtv-kunderna är nu omkring 100 000. ViasatOnDemand har all fri-tv samt film och livesport. Arpu (intäkt per kund) var över 4 400 kronor i Norden.

När tv har digitaliserats och bredbandsnäten breder ut sig står MTG stadigt i striden om marknadsandelarna. Oligopolvins­terna från Norden investeras strategiskt i nya marknader, som kommer att repa sig inom några år.

Veckan som gick – och som kommer

Ny ir/pr-ansvarig på Metro. Metro International har efter flytten till Stockholm rekryterat Linda Fors till den nyinrättade tjänsten som ir/pr-ansvarig. Hon var tidigare affärsutvecklingschef vid högkvarteret i London och senast försäljningsdirektör för Metro i Göteborg.

Hemköp får ny vd.
Axfood utser Ola Andersson till ny vd för Hemköpskedjan. Han har tidigare haft en rad olika roller inom ICA. Det senaste året har han jobbat med de egna varumärkena. Nu siktar han på att stärka Hemköps varumärke. ”Det ska bli spännande att få arbeta med de utmaningar som Hemköp står inför och jag ser mycket fram emot arbetet med att bygga ett tydligt och starkt varumärke”, säger han.

Lätt beslut. MTG:s programdirektör Anders Knave blir vd på OTW. ”En ’no-brainer’” säger han själv om beslutet.

Små och stora rapporterar. I veckan kommer små som stora bolag med koppling till branschen med sina Q4- och 09-rapporter: Fredag den 5 redovisar smallcaplistade AddNode och Net Entertainment. Tisdag den 9 redovisar Tele2 och TradeDoubler, den 10 är det dags för Eniro och Millicom och den 11 redovisar Telia, Björn Borg och MTG.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.