Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag17.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

MTG: Vi får ha lite tålamod

Publicerad: 29 februari 2008, 10:36

På MTG vill man inte säga något om man underskattade Facebook när man betalade 102 miljoner kronor för Playahead. Nu hoppas Fredrik Skärheden, presschef, på att integrationen av ZTV och Playahead ska ge resultat.


Fredrik Skärheden. Foto: Adam Österman.

Fredrik Skärheden är nytillträdd presschef på Playahead och ZTV. Enligt honom är en förändring av mätsystemet en bidragande orsak till att siffrorna ser så dåliga ut för Playahead.

– Men vi ser en betydligt mer fragmenterad marknad än för ett år sedan bara. Och på communitymarknaden är beteendet flyktigt, man rör sig mellan sajter väldigt mycket.

Det var ett högt pris man betalade om man ser till hur många unika besökare man hade. Vad säger ni i dag?
– Man gör en värdering vid affären som vid vilket annat köp, och ser på förväntningarna. Det var ett rimligt pris för Playahead. Vi är övertygade om att vi på sikt kommer att behålla en stark position på marknaden. Det här är ingen affär som man ser bara här och nu utan även en framtidsaffär.

Hade ni underskattat Facebooks genomslag när köpet genomfördes?
– Vi gjorde en bedömning där vi tittade på framtiden och vi visste att det skulle komma konkurrenter längs resans gång.

Läs mer:

- Playahead har tappat 28 procent sedan MTG köpte

Men har ni underskattat Facebooks genomslag?
– Det är inget vi kommenterar.

I april meddelade MTG att Playahead och ZTV skulle slås ihop. ZTV flyttades från Viasat Broadcasting till MTG New Media och i dag delar de lokaler. På sidorna finns korslänkar och samma grafiska profil används, men något mer har inte kommit ut av samarbetet. Kenneth Danielsson på Wisely säger att han tycker att Playahead borde bjuda på mer ur MTG:s utbud (se länkad artikel).

– Det är ju en resa. Man kan ha den synpunkten men det går inte över en dag. ZTV – där började vi sändningarna med egetproducerat material förra veckan och vi har mer nytt som kommer nästa vecka. Det är flera bolag som ska spela tillsammans och vi får ha lite tålamod, säger Fredrik Skärheden.

Det handlar om ett flyktigt beteende på communitites – vad gör ni för att få folk att stanna?
– Du måste vara så nära medlemmarna som möjligt, vara ute och prata med dem och ta in medlemmarna i din utveckling. Du måste leva med medlemmarna och ta emot feedback och inputs.

Vad är personalens medelålder?

– Självklart ska man vara ung när man arbetar med det här. Men man kan fortfarande förstå att det handlar om att lyssna på kunden eller medlemmen om man är äldre. Snarare handlar det om en allmän förmåga att lyssna än en fysisk ålder. Jag vet inte vilken snittålder vi har.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.